Pages

Friday, July 10, 2015

TAZKIRAH RAMADHAN 1436 (siri 23)

Ramadhan: Amal Soleh & Al Qadr

Imam Hatim Bin Asam seperti diceritakan oleh Imam Al Ghazali dalam Risalah kecilnya “Ayyuhal Walad” (Wahai Anakku Yang tercinta) ketika di Tanya oleh gurunya Sheikh Shaqiq Al Balkhi setelah berguru selama 30 tahun ,Apakah yang beliau perolehi dari faedah faedah pembelajaran. Imam Hatim Bin ‘Asam menjawab kepada gurunya itu .”Sepanjang pengajianku aku perolehi 8 faedah dan pada fikiran aku dapat menyelamatkan aku dan membawa sejahtera.

Salah satu faedah yang dijelaskan oleh Imam Hatim Bin Asam kata beliau: Aku sering melihat setiap manusia dan makhluk pasti ada perkara yang disukai,dicntai dan dikasihi. Maka mereka asyik terhadap perkara yang dicintai dan dikasihi tersebut. Namun aku perhatikan ada di kalangan mereka mengasihi dan asyik itu terhenti apabila kekasihnya sakit. Ada pula sempadan kasih dan asyiknya itu terhenti apabila dihantar dikubur dan tidak ada di antara mereka yang kekal menemani kekasihnya hingga di kubur.

Lantas aku berfikir aku perlu mencari kekasih yang dapat menemaniku ketika hidup dan dapat menemani ku sehingga ke dalam kubur. Kekasih tersebut ialah Amal Soleh. Amal soleh adalah tuntutan kepada setiap individu muslim dan Allah swt dalam Firmannya banyak menyentuh soal iman yang digandingkan dengan amal soleh. Firman Allah swt yang bermaksud:

“Demi masa.
Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian,
Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran.

Al Asr :Ayat 1-3

Manusia seringkali memberikan alasan kesuntukan masa untuk beramal.Sebenarnya mereka yang memberikan alasan sedemikian rupa tidak memahami maksud amal dalam kehidupan.Bagi setiap muslim setiap pergerakan dan apa sahaja amalan ada perkiraan dosa dan pahala di sisi Allah swt. Mereka yang menjadikan sempadan dosa dan pahala sebagai perkiraan amal adalah orang yang mengenal apa itu amal soleh.

Justeru berlumbalah dalam kesempatan usia yang masih ada untuk memperbanyakkan amal.Istimewanya umat Muhammad yang rata ratanya umur kebanyakannya sekitar 60 tahun lebih Allah swt berikan kelebihan anugerah suatu malam dalam bulan Ramadhan iaitu malam ‘Lailatul Qadr”.Allah menjelaskan keistimewaan mala mini dalam surah Al Qadr yang bermaksud:

“ Sesungguhnya kami Telah menurunkannya (Al Quran) pada malam kemuliaan[1593].

Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu?

Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan.

Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan.

Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar.”

[1593]  Malam kemuliaan dikenal dalam bahasa Indonesia dengan malam Lailatul Qadr yaitu suatu malam yang penuh kemuliaan, kebesaran, Karena pada malam itu permulaan Turunnya Al Quran.

Al qadr :ayat 1-5
Semoga Kita bertemu dengan malam Al Qadr

ABD WAHID BIN ZAINOL ABIDIN
Lajnah Tarbiah & Kepimpinan PKHL
23 Ramadhan 1436

Tazkirah juga boleh diikuti di


No comments:

Post a Comment