Pages

Tuesday, February 22, 2011

IMBAUAN ISABELLA & RASHIDAH UTAMA :TAHNIAH BOB LOKMAN





Isabella
Artist: Search
Isabella adalah
Kisah cinta dua dunia
Mengapa kita berjumpa
Namun akhirnya terpisah
Siang jadi hilang
Ditelan kegelapan malam
Alam yang terpisah
Melenyapkan sebuah kisah...

Terbayang lambaianmu
Salju terbakar kehangatan
Dunia di penuhi
Warna berseri bunga cinta
Kita yang terlena
Hingga musim berubah
Mentari menyepi
Bernyalalah api cinta

Dia Isabella
Lambang cinta yang lara
Terpisah kerana
Adat yang berbeza
Cinta gugur bersama
Daun daun kekeringan...

Haluan hidupku
Terpisah dengan Isabella
Tapi aku terpaksa
Demi cintaku Isabella
Moga dibukakan
Pintu hatimu untukku
Akan terbentang jalan
Andainya kau setia
Oh! Isabella
Lagu : Search
Lirik : Bob
Lagu yang dipaparkan menjadi kegilaan remaja pada tahun 1989. Saya masih ingat ketika itu saya masih ditingkatan 2. Di sebalik kehebatan lagu ini berapa buah casset player yang dirampas guru disiplin dan ada di kalangan rakan rakan yang dikenakan tindakan disiplin kerana keluar kawasan asrama tanpa kebenaran kerana teruja menonton konsert kumpulan gergasi rock di Malaysia ketika itu ,search. Lihat link berikut:



Pada tahun yang sama lagu ciptaan beliau yang menjadi kegilaan ialah lagu dendangan kumpulan “wings” yang turut mendapat anugerah Juara Lagu 1989. Tahun itu adalah tahun BOB (lihat pada link di bawah)



Hari ini ingatan saya kembali teringat rentak dan lirik lagu ini. Ingatan saya kembali teringat apabila penulis lirik ini naik kepantas bila diumumkan lagu ini menjadi lagu terbaik Anugerah juara Lagu 1989. Saudara BOB naik kepentas. Ingatan saya ini terimbau kembali apabila saya melihat dalam Facebook saudara bob naik kepentad menyerahkan borang keahlian PAS kepada YAB Ustaz Azizan Razak, menteri Besar Kedah.
Kalau dahulu beliau naik kepentas dengan pakaian bertopi dan persis ikon anak muda dan dunia glamournya. Hari ini saya melihat beliau naik ke pentas dengan jubah dan kopiah putihnya. Apa yang mampu saya katakan ialah kehebatan anugerah Allah yang telah mengurniakan “nur” dan hidayah kepada hambaNya.
Hati saya bertambah sebak dengan kegembiraan apabila bibit bicara beliau ketikan ditemuramah oleh wartawan menampakkan keyakinan dan percaya beliau kepada anugerah Allah dan jalanNya. Apabila beliau di tanya kenapa beliau memilih untuk berumah dan menyertai pas , jawapan keramat beliau ialah “ Kerana sistem kehidupan” yang tidak betul dan kepincangan yang melanda. Kegagalan sistem yang dipraktikkan dalam pendidikan gagal mendidik anak anak dan menjadi kebimbangan kepada beliau.
Beliau turut menambah hasil kehidupan hari ini pincang kerana dahulu semasa beliau belajar...misalnya belajar ilmu Alam atau geografi tetapi guru tak penah mengaitkan dengan ketuhanan Allah ,begitu juga ilmu sains,fizik dan kimia yang tida hubungan dengan Allah menjadikan kita memisahkan kehidupan dengan tuhan yang selayaknya disembah.
Beliau menyatakan kebimbangan...kalau terus dengan siatem yang ada menjadikan beliau gagal mendidik anak dengan betul.... dan semestinya saya gagal untuk masuk syurga.
Optimis beliau untuk bersama gerakan islam kerana beliau sedar “tidak seharusnya saya diam dan tidak bergerak dengan mengharapkan orang lain berjuang” Masyaalah semoga keazaman beliau untuk menikmati hidayah ini Allah permudahkan.
Keyakinan beliau untuk menerima apa apa sahaja dugaan setelah meninggalkan dunia glamour adalah buah keakuan sebagai hambaNya dan marilah kita bersama doakan agar ramai lagi yang akan mengikut jejak langkah perubahan ini.

No comments:

Post a Comment