HIDUP BERKEBAJIKAN
Sebagai manusia yang memegang
panji panji Islam hidup tidak akan bermakna jika setiap pekerjaan,pemikiran dan
perasaan tidak dilandaskan kepada makna kebajikan. Kebajikan adalah amalan yang
lahir dari kombinasi iman dan takwa.
Kebajikan juga bukan sesuatu yang diputuskan oleh akal dan bukan pula sesuatu
yang ditetapkan oleh manusia. Kebajikan adalah taklifan dari pencipta kepada
hamba kerana kebajikan itulah yang nanti akan memberatkan timbangan ketika
bertemu tuhan yang mencipta dan yang selayaknya disembah.
Kebajikan bukan sekadar dijengah
pada pandangan kotak akal dan kelegaan naluri semata mata tetapi kebajikan
diukur pada pengakuan Allah swt dan keredhaanNya.Banyak perkara yang manusia
suka,minat dan cenderung melakukannya tetapi di sisi Allah bukan suatu
kebajikan walaupun sesetengahnya riuh rendah melobi untuk diiktiraf sebagai
kebajikan.
Allah swt menjelaska dalam
firmanNya hakikat atau makna kebajikan melalui surah Al Baqarah ayat 177 yang bermaksud:
“Bukanlah menghadapkan wajahmu ke arah timur dan barat itu suatu
kebajikan, akan tetapi sesungguhnya kebajikan itu ialah beriman kepada Allah,
hari kemudian, malaikat-malaikat, kitab-kitab, nabi-nabi dan memberikan harta
yang dicintainya kepada kerabatnya, anak-anak yatim, orang-orang miskin, musafir
(yang memerlukan pertolongan) dan orang-orang yang meminta-minta; dan
(memerdekakan) hamba sahaya, mendirikan salat, dan menunaikan zakat; dan
orang-orang yang menepati janjinya apabila ia berjanji, dan orang-orang yang
sabar dalam kesempitan, penderitaan dan dalam peperangan. Mereka itulah
orang-orang yang benar (imannya); dan mereka itulah orang-orang yang bertakwa.”
Muslim yang sejahtera dan
dilingkungi iman akan sentiasa mengintai ngintai ruang kebajikan untuk
dilaksanakan.Mereka generasi “Kami dengar dan kami patuh” mereka juga generasi
yang rela berada di posisi siap siaga pada waktu susah dan pada waktu
senang.Apabila makna kebajikan difahami tiada lagi di sudut hati pengharapan
pada dunia yang menipu sebaliknya dipersembahkan untuk menggamit kasih Allah
swt.
Kalaulah setiap kita memahami
makna ayat yang dinyatakan di atas tiada ruang kehidupan yang akan terlepas
dari makna kebajikan namun yang menjadi permasalahan adalah ketidakfahaman
dalam penerimaan erti ibadah.Justeru kita saksikan ramai orang yang berpolitik
misalnya tetapi tersasar dari makna kebajikan kerana semata mata mendapatkan
kuasa untuk kepuasan duniawi dan memperkukuhkan sokongan manusia sehingga lupa
erti mendapatkan kuasa untuk “Iqomati deen wa siasatun dunya Biih” Menegakkan
agama dan urusan dunia dengan agama.
Contoh yang lain kisalnya ,ramai
orang yang menghantar anak mereka menuntut ilmu sehingga membelanjakan wang
ringgt yang banyak,namun berapa ramai di kalangan mereka mengetahui keutamaan
ilmu dan apa pula tanggungjawab ilmu.bahkan ramai yang mencari ilmu bertujuan
untuk membina ruang mencari pendapatan semata bukan mengeluarkan kehidupan
jahil kepada kebenaran.
Hanya sanya mereka yang
dilorongkan untuk mengerti hakikat kehambaan sahaja akan bersungguh sungguh
menunaikan kebaktian yang Allah syariatkan sama ada yang berbentuk fardhu,rukun
atau nawafil.semoga dengan madrasah Ramadhan yang sudah hampir selesai kita
lalui memberi makna mendalam tetang hakikat kebajikan sebenarnya untuk kita.
Ingatlah sabda Rasullullah saw
yang bermaksud:
“Sesungguhnya barangsiapa yang mencari redha Allah sedangkan
manusia murka, maka Allah akan cukupkan baginya akan segalanya di dunia ini.
Tetapi barangsiapa yang mencari keredhaan manusia dalam keadaan Allah murka,
maka Allah menyerahkan nasibnya pada manusia.”
(Hadis Sahih Riwayat At-Tirmizi).
Abd Wahid Bin Zainol Abidin
L.Tarbiah PKHL. 23 Ramadhan 1435
Tazkirah juga boleh di baca di http://islampenyelesaian.blogspot.com
No comments:
Post a Comment