Pages

Sunday, November 15, 2009

KEMELUT JAMAAH & KEPENTINGAN MEMPERKASA TARBIAH

PAS sebagai gerakan Dakwah dan politik semakin mendapat tempat di hati masyarakat. Kalau kita meninjau dari kacamata sejarah perjuangan gerakan Islam di Malaysia ianya masih terlalu muda berbanding negara negara yang lain.Bertitik tolak dari penentangan golongan alim ulama dalam usaha menentang penjajah gerakan menegakkan Islam menyusuri berbagai suasana pasang surut di tanahair kita.

Penentangan penjajah di Tanah Melayu tidak dapat kita pisahkan untuk menyebut perkataan "kemerdekaan". Kemerdekaan diertikan dengan berbagai makna dan definasi bertitik tolak daripada kefahaman dan penghayatan setiap kelompok atau individu tentang fikrah perjuangannya.

Golongan yang berada dalam kelompok UMNO mendefinasikan kemerdekaan dalam bentuk yang cukup sempit dan jumud sehingga mereka terjerumus dalam suasana kemerdekaan yang dijajah.Mereka mendakwa UMNO sebagai pejuang kemerdekaan yang tulin. Namun sejarah tidak dapat diubah fakta kebenarannya ; bahawa UMNO adalah mereka yang menjadi pak turut kepada penjajah. Persoalan yang perlu kita jawab "kurniaan" kemerdekaan kepada Tanah Melayu adalah kerana tekanan yang diberikan oleh golongan Ulama dan gerakan Islam.Britian merasakan penentangan golongan Islam tidak akan meredakan sengketa dan agenda penjajahan dalam bentuk penentangan akan berpanjangan. Justeru mereka menggunakan teknik lunak dengan menjadikan golongan pejuang sekular untuk mengambil tempat sebagi proksi menjalankan agenda penjajahan dan kekallah golongan yang cintakan islam menentang agenda penjajahan dan perseteruan kepada Islam.

Kesedaran golongan ulama meneruskan agenda penentangan terhadap penjajahan yang berterusan melalui kronologi yang amat perlu di fahami oleh setiap anak gerakan Islam. sejak zaman penjajahan orang putih lagi gerakan secara sistematik telah muncul di negara kita. Penubuhan Hizbul Muslimin di Gunung semanggol mengungguli gerakan dakwah dan politik dalam usaha menghapus agenda penjajahan dan penentangan kepada agama Allah. Setelah itu muncul PAS sehingga hari ini yang kekal sebagai wadah kepada individu gerakan Islam untuk melunaskan cita cita dan azam mengembalikan "ketuanan Islam "dan membuktikan I"slam sebagai penyelesaian".

PAS sebagai gerakan Islam yang konsisten mendepani wawasan meninggikan kalimah Allah sudah tentu berhadapan dengan mehnah dan tribulasi. Benarlah firman Allah yang bermaksud

:"Kalau yang kamu serukan kepada mereka itu keuntungan yang mudah diperoleh dan perjalanan yang tidak seberapa jauh, Pastilah mereka mengikutimu, tetapi tempat yang dituju itu amat jauh terasa oleh mereka. mereka akan bersumpah dengan (nama) Allah: "Jikalau kami sanggup tentulah kami berangkat bersama-samamu." mereka membinasakan diri mereka sendiri[ dan Allah mengetahui bahwa Sesungguhnya mereka benar-benar orang-orang yang berdusta" ( At Taubah : 42)

Sejarah awal PAS menyaksikan terlalu sedikit mereka yang meyokong dan mendokong PAS. Ketidakyakinan PAS sebagi Parti Islam untuk mentadbir dam memerintah terpahat kejap dalam sanubari masyarakat negara kita. Suntikan kebendaan sekular yang mengepung sanubari dan minda masyarakat terus mendapat tempat dan itulah agenda penjajah yang terus dijaja atas nama kemajuan.

Namun kejahatan akan musnah, kebenaran akan dipancarkan oleh Tuan empunya dunia dan apabila cahaya kebenaran ingin dipancarkan tiada siapa pun ayang dapat menghalang.Walaupun tangan tangan nakal penjajah ini bergentayangan ingin memadam erti hidayah dan kebenaran Allah akan menyempurnakan kebenaran. Ingatlah Firman Allah dalam Surah Ass Soff yang bermaksud :

"Mereka ingin memadamkan cahaya Allah dengan mulut (tipu daya) mereka, tetapi Allah (justru) menyempurnakan cahaya-Nya, walau orang-orang kafir membencinya". (Ass Soff :8)


PAS yang satu ketika tidak terfikir pun oleh masyarakat kita sebagai gerakan yang akan menjadi payung keselamatan kepada rakyat berubah situasinya. Kebejatan agen penjajah yang berterusan mengoyak rakus hukum dan kebenaran semakin menghakis kepercayaan seluruh rakyat sehingglah mereka (rakyat) mencari cari payung untuk berteduh dan payung PAS menjadi pilihan yang paling diyakini.

PAS yang satu ketika ditakuti kini dihuni oleh berbagai lapisan dan berbagai kelompok kefahaman manusia, bermula dari golongan marhain sehinggalah kepada mereka yang berpendidikan dan berkedudukan. Apabila rumah yang dulu jarang disinggah dan jarang dihuni oleh gerangan pengunjung dan penghuni-penghuni baru ini menjadi gegak gempita dengan susana yang serba baru. Perubahan dan pertambahan hatta sehingga perubahan kepada stryktur binaan rumah itupun mungkin boleh berlaku.

Cuma PAS sebagai Rumah yang berpaksikan prinsip dan etika tauhid tidak mungkin merubah dasar konkrit binaannya hanya semata mata meraikan penghuni dan pengunjung yang bila bila masa sahaja boleh meninggalkan rumah PAS ini. PAS perlu mempertahankan binaan asalnya sebagai harakah islamian agar matlamatnya tidak mudah digoyang oleh penghuni dan pengunjung yang mungkin sekadar melepas lelah di rumah PAS. PAS juga perlu lebih berhati hati kalau pengunjung yang datang itu cuba cuba pula untuk menjadi tuan rumah setelah bermalam di rumah PAS.

Mendepani cabaran ini PAS mempunya senjata ampuh untuk mempertahankan rumah tangganya bermula dari binaan rumanya sehinggalah kepada ahli keluarganya iaitu "senjata tarbiah". Tarbiah dan pendidikan terhadap ilmu yang menyeluruh akan mempertahankan rumah PAS dari roboh, usang,bocor,dan tumbang. Tarbiah akan menenangkan kocakan demi kocakan yang menggangu gugat keharmonian dan kedamaian ahli keluarga PAS.


Semenjak dua menjak ini musuh semakin rajin mengintai dan membaling batu kecil ke arah rumah PAS yang sememangnya harmoni. Keadaan semakin panas apabila ada ahli keluarga PAS yang cuba tersenyum kepada musuh musuh ini melalui jendela rumah PAS yang aman itu. Justeru musuh semakin galak dan dan ada pula sebahagian ahli keluarga PAS yang cuba menggamit dan menyahut pekikan musuh ini. Kalau yang tersenyum pada musuh itu Ayah atau Abang sukung dalam Keluarga PAS kita yakin mereka tahu menjaga diri berhadapan musuh yang cuba mengambil kesempatan ini tapi yang kita bimbang yang cuba tersengeh pada musuh itu adalah penghuni dan pengunjung rumah PAS yang tidak pernah pun tahu selok belok kedudukan rumahtangga PAS.


Nasihat penulis kepada baru menghuni rumah tangga PAS ini, yang baru sekali dua makan malam dan makan tengahari dengan PAS jangan cuba memandai mandai menyapu cat baru di dinding rumah PAS. Kalau belum pernah bangun malam bersama penghuni asal rumah PAS dan hanya sekadar baru di ajak menebas rumput di depan rumah PAS jangan memandai untuk merubah struktur rumah PAS. Jangan hanya baru sekali dua di serang semut merah ketika menyapu daun kering di laman rumah PAS sudah cuba cuba menukar posisi bilik Ayah atau sudah pandai meminda kerja buat abang sulung.


Sedarlah penghuni rumah PAS dan pengunjung rumah PAS, di rumah yang kita huni bersama ini semarakkan kecintaan. Buang tujuan dan kepentingan diri. Buang agenda tersembunyi yang telahpun "atuk" menghidu, yang telahpun "ayahnda" sedari yang telahpun "Abang sulung" fahami. Jangan cuba bermain api sebaliknya padamlah api itu dengan tarbiah dan mahabbah.


(siri siri tarbiah akan dimuatkan secara berkala insyaallah)

.

No comments:

Post a Comment