Pages

Sunday, April 11, 2010

PASTI DAN NILAI PENGORBANAN


Baru baru ini saya berkesempatan bersama guru guru PASTI negeri Selangor dalam program Kursus Asas Perguruan yang berlansung di Sungai Congkak Hulu Langat. saya yang terlalu cetek dan tidak cukup pengalaman diamanahkan untuk berbicara tentang Sejarah penubuhan PAS dan perkembangan Islam di Malaysia. Saya terima amanah ini dengan penuh rasa berat walaupun ketika itu ada bebanan tugas lain yang perlu saya hadiri. Namun apabila yang menjemput adalah wakil PASTI saya tidak ada alasan untuk menolak. Pada fikiran saya menolak jemputan PASTI adalah keengganan kita untuk berkorban bersama mereka.


Alhamdulillah saya sampai pada waktu yang dijanjikan. Demi melihat ramainya guru PASTI yang hadir dan 100 peratus adalah muslimat hati saya terdetik, oh ramai lagi tenaga pejuang sayanP kiri yang sanggup bersama dengan gerakan ISLAM no 1 DI MALAYSIA. Saya yakin ramai warga pendidik di Malaysia tidak dapat menyelami apa yang ada dalam hati kecil warga pendidik PASTI. Saya ingin bertanya pernahkah terlintas pada benak warga pendidik ada guru guru yang di zaman 2010 ini menerima imbuhan gaji 100.00 sebulan, 288.00 sebulan, 300.00 sebulan. Semestinya ramai yang berkata tidak masuk akal menerima imbuhan sebanyak itu dalam suasana kehidupan yang semakin berhajat ongkos yang lebih banyak.




Hakikatnya itulah imbuhan yang masih lagi diterima oleh pejuang pejuang dan pendokong PAS (guru guru PASTI). Usai slot pengisian saya sempat berbual dengan beberapa orang urusetia. Meraka memberikan input kepada saya perihal berkaitan imbuhan guru PASTI ini. Kata mereka kalau di bandar seperti Shah Alam ,Ampang dan Puchong misalnya imbuhan bolehlah dikira bersesuaian dengan tuntutan dan keperluan. Namun kata mereka di tempat tempat lain di kawasan pedalaman misalnya atau di kampung kampung imbuhan lebih berbentuk saguhati. Hati saya berkata besarnya pengorbanan guru guru PASTI ini,walaupun dalam suasana tumbuhnya tadika swasta kebelakangan ini yang lebih menawarkan peluang menarik namun kekentalan yang ada dalam jiwa pejuang sejati, muslimah harapan bangsa, mereka sanggup membakar diri agar matlamat jamaah terlaksana dan anak bangsa dididik dengan penuh tanggungjawab.


Moga keikhlasan menjadi sebab Allah memandang usaha kita. Mudah mudahan sedikit imbuhan yang kita perolehi menjadi sebab Allah mencampakkan kerahmatan dan keberkatan untuk anak bangsa dan masyarakat seluruhnya. HIDUP PASTI...PASTI HIDUP ISLAM.

No comments:

Post a Comment