Pages

Monday, August 1, 2011

Ramadhan :Antara Pesta Adat dan Ibadah

Hari ini 1 Ogos seluruh umat Islam mula berpuasa, menunaikan rukun Islam yang ke tiga. Rasa sensetif kepada kefardhuan ini seolah dirasai oleh seluruh lapisan umur umat Islam.Alhamdulillah seandai kefahaman ini menular jauh ke lubuk hati kesedaran tentang iman masih ada bertunjang atas asas takwa;bimbang dimurkai Allah tuhan sarwajagat masih berbaki di dalam diri.

Keyakinan kepda apa yang disabdakan oleh baginda Rasullullah tentang keistimewaan ramadhan terpahat rapi dalam alur kefahaman kita. Sabda Rasullulalh yang bermaksud “Bulan Ramadhan di awalnya Rahmat di pertengahannya maghfirah dan akhirnya adalah pembebasan dari api neraka seringkali kita lafaz dan ingat terutama kepada diri kita dan sahabat handai.

Namun persoalannya: kenapa puasa Ramadhan sahaja yang menjadikan kita sensetif kepada penetapan hukum ini. Sedangkan yang menjadi peruntukan hukum Allah bukan puasah sahaja.Kalau kita bertanya kenapa umat islam tidak sensetif kepada penetapan hukum solat, penetapan hukum syahadah lebih lebih lagi tidak difahami secara mendasar.Persoalan persoalan lain yang berkisar tentang tuntutan mukmin sebagai hamba kenapa tidak disemarakkan rasa sensetifnya.

Jawapan kepada persoalan ini tidak lain dan tidak bukan ialah kerana kejahilan. Jahiliyah yang masih membedung diri manusia yang mengaku muslim menjadikan manusia itu tertipu dengan ibadah dan penyembahannya. Kita pinjamkan kata kata syeikh yusuf Al Qardhowi ;”Sesungguhnya system jahiliah tidak akan peduli sekiranya kita ingin laksanakan islam secara juz;iyah sahaja tetapi yang membimbangkan pendokong jaliliah ialah sekiranya kita ingn laksanakan islam seperti yang dibawa oleh Rasulullah”.

Nah inilah masalah yang membelenggu kefahaman dan pemikiran umat ketika ini.Memahami Islam secara tidak menyeluruh dan mempraktikkan sekadar yang mudah diikuti dan dirasai keuntungan pada dunia semata mata melayakkan kita memegang gelaran muslim yang tertipu. Ayuhlah kita derapkan langkah membuang jahiliah dalam laman pemikiran kita,semarakkan kehambaan dengan kefahaman dan keimanan yang benar dan kental, semoga kita pulang dengan penuh keredhaan Allah.
Renungilah firman Allah swt yang bermaksud:

Bukanlah menghadapkan wajahmu ke arah timur dan barat itu suatu kebajikan, akan tetapi Sesungguhnya kebajikan itu ialah beriman kepada Allah, hari Kemudian, malaikat-malaikat, kitab-kitab, nabi-nabi dan memberikan harta yang dicintainya kepada kerabatnya, anak-anak yatim, orang-orang miskin, musafir (yang memerlukan pertolongan) dan orang-orang yang meminta-minta; dan (memerdekakan) hamba sahaya, mendirikan shalat, dan menunaikan zakat; dan orang-orang yang menepati janjinya apabila ia berjanji, dan orang-orang yang sabar dalam kesempitan, penderitaan dan dalam peperangan. mereka Itulah orang-orang yang benar (imannya); dan mereka Itulah orang-orang yang bertakwa.

(Al Baqarah : 177)

No comments:

Post a Comment