Pages

Friday, August 5, 2011

RAMADHAN : MASA UNTUK BERMUHASABAH


Manusia adalah makhluk ciptaan Allah. Setiap ciptaan semestinya ia bersifat dengan kelemahan dan kekurangan. Berbeza Allah yang memiliki segala kesempurnaan. Sifat kekuranagn yang terdapat pada manusia ialah lupa dan tersalah. Manusia dan sifat lupa serta melakukan kesalahan adalah perkara yang tidak dapat dielakkan.

Kadang kadang seseorang muslim terlalai, terlupa dan tergelincir lalu jatuh ke lembah kecuaian yang bersalahan dengan sifat seorang mukmin yang taat. Apabila terjerumus dalam keadaan ini dia telah melakukan kesalahan serta beban dosa akan menimpanya. Berada dalam keadaan ini bagi seorang mukmin tidak sepatutnya dibiarkan berlarutan. Individu tersebut perlu bingkas bangun dan menyelamatkan dirinya daripada terus menerus diselubungi dosa lantaran kesalahannya. Dia perlu bangun dan kembali ke landasannya dengan penuh rasa pengharapan dan takut akan azab Allah yang bakal menimpanya.

Allah tidap pernah menzalimi hambaNya. Hamba yang bersalah dan melaku dosa berpeluang memperbaiki dirinya. Si hamba perlu memohon ampun dan kemaafan daripada tuhanNya. Sifat orang yang bertaqwa sentiasa memohon ampun daripada tuhanNya. Hayatilah firman Allah yang bermaksud :

Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa bila mereka ditimpa was-was dari syaitan, mereka ingat kepada Allah, Maka ketika itu juga mereka melihat kesalahan-kesalahannya.”   (Al a’araf :201)

Bersegeralah bertaubat terutama dalam suasana damai Ramadhan ini. Yakinlah sifat lupa tidak akan dapat menguasai hati yang segar cintanya kepada Allah serta yang subur takwanya kepada Allah. Hati yang sentiasa terbuka untuk meminta ampun kepada Allah tanpa jemu dan putus Asa.

اللهم انا نسالك رضاك والجنه ونعوذ بك من سخطك والنار

No comments:

Post a Comment