Pages

Friday, August 14, 2009

HOSPITAL KERAJAAN; BUKAN BERTAMBAH SIHAT TETAPI BERTAMBAH SAKIT

Kalau manusia yang taasub dengan kerajaan Malaysia sekarang ini,pasti akan mengatakan tulisan saya ini buah fikiran golongan pembangkang. Kalau yang membacanya pula dari golongan kaya raya dan species hantu raya (pengisap darah) dan lintah darat, mereka akan mengatakan "apa bising bising pergi sahaja ke hospital swasta.

Namun mewakili golongan marhain,susah, yang berpendapatan harian sekejap ada sekejap tiada ditambah pula tuntutan dan kehendak hidup "dari slipar sampailah ke kepala" yang semakin meningkat, apatah lagi berdepan situasi ada barangan harian yang dicatu. Saya terpanggil untuk berkongsi suasana yang tak sepatutnya berlaku di sebuah negara yang mendabik dada terkehadapan dan serba moden serta membangun.

Tiga hari yang lalu saya membawa seorang pelajar sekolah yang mengadu sakit bahagian belakang akibat terjatuh di bilik air. Setelah di ikhtiarkan untuk diurut, masalah tidak dapat diselesaikan melalui kaedah itu kerana keadaan pelajar itu agak membimbangkan. Ssaya mengmbil keputusan untuk di bawa ke klinik. Sebuah klinik swasta yang biasa saya langgani dan doktornya pun saya kenali menjadi pilihan. Setelah dilakukan pemeriksaan doktor tersebut menyarankan agar pelajar ini dirujuk ke hospital. Beliau menulis sepucuk surat untuk dipanjangkan rawatan susulan di hospital.

Hospital ini bukan Hospitak Grik di Perak yang berkemungkinan berada di Hulu Negeri ,bukan pula Hospital di Sabah atau Sarawak yang mungkin kita kata ketinggalan atau kurang serba serbinya. Hospital yang saya maksudkan berada di Lembah Kelang dan Masih baru di buka.

Tepat jam 12.05 tengahari saya mendapat nombor giliran (2045) dan setelah menunggu kurang lebih setengah jam nombor giliran ini dipanggil. Perasaan saya menjadi lega kerana menyangka urusan saya akan selesai sekejap lagi. Jangkaan saya meleset ,rupanya panggilan kali pertama adalah untuk tapisan kes sama ada perlu dirujuk kepada doktor atau tidak. sekali lagi saya dan murid saya ini menunggu. Bagi diri saya mungkin tidak mengapa kerana saya dalam keadaan sihat walaupun sedikit bimbang kerana berada di kawasan orang sakit tambah pula virus H1N1 tengah menggila. Bagi pelajar saya ini yang sakit belakang cubalah pembaca semua bayangkan,duduk tak kena,bangun tak kena.Takkan nak berbaring.

Saya dan murid tersebut terus menunggu. Sesekali kedengaran di pembesar suara"Kepada pesakit diharap bersabar kerana amaran kecemasan berbunyi dan doktor-doktor sibuk di kawasan kecemasan kritikal. Harap bersabar.(Lebih kurang begitulah bunyinya) . sesekali saya perhatikan beberapa pesakit menjuihkan mulut mereka. Mereka lebih lama menunggu berbanding saya. Penantian saya teruskan sehinggalah menjengan suku jam ke pukul 5.00 petang barulah nombor giliran pelajar dipanggil. Saya menepuk kepala. Dahsyat hospital di negara seperti Malaysia ini yang katanya hebat serba serbinya seorang pesakit terpaksa menunggu 5 jam untuk mendapatkan rawatan. sebelah saya seorang pelajar yang tercedera dalam aktiviti ko kurikulum di sekolah berdarah hidungnya,hingga basah kapas dan kain untuk menutup hidungnya. Pelajar ini juga menunggu sama seperti saya. saya lihat ketika nombor gilirannya dipanggil darah pun dah berhenti. Pesakityang lain ,masih ramai menunggu entah jam berapa akan dipanggil saya tak pasti.

Emmm "MALAYSIA" itulah kalau yang dah tak layak mentadbir. Sudahlah begitu ,sombong pula. Bila dapat saranan ,kata itu dari pembangkang. Kenapa tidak berfikiran terbuka.Masalah penting seperti ini tak mampu diselesaikan. Pongah sungguh.Sesekali saya terfikir agaknya pemimpin kerajaan di Malaysia ini hanya pandai menghambat penunjuk perasaan ,cepat dan cergas. Bab yang lain biar rakyat bertambah sakit......

Fikirkan dlam masa 5 jam apa yang boleh kita lakukan. Tapi kalau dah terpaksa menunggu untuk rawatan doktor sehingga begitu lama adakah ini kerajaan yang cekap. Jadilah berkerajaan dengan apa yang ada mungkin kita perlu kerajaan yang berkebajikan yang tahu masalah rakyat dan susah payah rakyat.

No comments:

Post a Comment