Pages

Saturday, August 8, 2009

PESANAN UNTUK ,PEMERINTAH,PENDIDIK DAN IBUBAPA

Dunia yang semakin mencabar ini memerlukan perhatian yang lebih terhadap pembinaan generasi.Andainya generasi dibentuk dalam suasana tidak serius dan berkepentingan atau sekadar melepaskan batuk di tangga bahananya akan menikam ummah dan masa depan.

Renungkah keluhan Sheikh Abdullah Nasih Ulwan ketika membicarakan tentang pendidikan anak anak. Katanya "Saya ingin membisikkan suatu hakikat ke telinga telinga para pendidik,penguasa dan ibubapa seluruhnya" iaitu:

1. Tidakkah ,amat mendukacitakan dan sangat menyedihkan apabila pemuda pemudi kita setelah mereka mencapai "akhil baligh" ,padahal mereka belum mengetahui bahawa Islam itu agama dan Negara, Mushhaf dan pedang ( ilmu dan perjuangan jihad), ibadah dan politik (pemerintahan dan pengurusan),; dan Islam satu satunya agama yang mempunyai potensi menyeluruh,kekal dan abadi di zaman ini dan juga bagi kehidupan yang kerap bertukar tukar.

2. Tidakkah ,amat mendukacitakan dan sangat menyedihkan apabila anak anak kita mempelajari di sekolah sekolah mereka segala sesuatu tentang tokoh tokoh ABrat,ahli ahli falsagah Timur,mempelajari dan mendalami ideologi dan pemikiran mereka ,mengenal sejarah mereka ,kesan kesan perbuatan mereka TETAPI mereka tidak mengetahui sedikit pun mengenai sejarah kehidupan pahlawan pahlawan Islam,pembesar pembesar islam,perita pengusaan empayar Islam dan kalau ada pun terlalu sedikit dan jarang jarang pula.

3. Tidakkah amat mengaibkan dan memalukan apabila anak anak kita keluar dari sekolah sekolah ,sedang mereka telah diselaputi oleh kebudayaan asing,prinsip prinsip Barat atau Timur ,sehingga kebanyakan mereka menjadi musuh musuh kepada agama ,sejarah dan ketamadunnan mereka sendiri.

4. Tidakkah ,amat mendukacitakan dan sangat menyedihkan hati dan kalbu, jika pemuda pemuda kita yang beriman tertarik dengan kaum yang mendakwa mereka pembimbing dan guru (sebenarnya pemusnah agama) ;meraka (pemuda kita yang beriman) membiarkan pemikiran mereka dirosakkan dengan memisahkan perhubungan mereka dengan pengajaran Islam yang menyedarkan. Mereka membiarkan diri mereka terhalang dan terhijab dari bimbingan seorang "alim dan mukhlis" yang dapat menerangkan kepada mereka hakikat dan padangan Islam yang menyeluruh dan sempurna.

5. Tidakkah menjadi cemuhan yang amat menyedihkan apabila anak anak generasi hari ini hanya mengisi minda dan dada mereka dengan bahan bacaan dan buku buku yang sesat lagi menyesatkan,majalah majalah lucah,serta kisah cinta yang mengelirukan sedangkan mereka tidak sedikit pun menumpukaan perhatian mereka kepada buku buku dan bahan bacaan yang menerangkan undang undang Islam,menjawab segala kekeliruan yang disebarkan oleh musuh musuh Islam sertaa mengenalkan mereka dengan keutamaan sejarah Islam.

No comments:

Post a Comment