Pages

Friday, April 24, 2009

KHUTBAH JUMAAT (24 April 2009)

BERWASPADA DENGAN PERINGATAN ALLAH

اَلْحَمْدُ للهِ الَّذِيْ خَلَقَ السَّموَاتِ وَالأَرْضِ، وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّوْرَ، ثُمَّ الَّذِيْنَ كَفَرُوْا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُوْنَ. أَشْهَدُ أَنْ لاَّ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ. وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ. اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وبَارِكْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَّعَلَى أَلِهِ وأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍِِ اِلىَ َيْومِ الدِّيْنِ.

أَمَّا بَعْدُ، فَيَا عِبَادَ الله. إِتَّقُوا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوْتُنَّ إِلاَّ وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ.
Firman Allah swt Bermaksud:
“ Dan, jika sekiranya kamu melihat mereka ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhannya, (mereka berkata): "Ya Tuhan kami, kami Telah melihat dan mendengar, Maka kembalikanlah kami (ke dunia), kami akan mengerjakan amal saleh, Sesungguhnya kami adalah orang-orang yang yakin."(Assajdah 12)
Sidang Jumaat yang di rahmati Allah

Pada hari yang penuh dengan keberkatan ini saya berpesan kepada diri saya dan seluruh hadirin ,marilah kita sama sama meningkatkan ketakwaan kepada Allah dengan sebenar benarnya. Janganlah ada sekelumit rasa ragu terhadap apa yang telah diperintahkan oleh Allah,Tuhan dan tuan empunya dunia dunia ini.

Kehidupan manusia di atas muka bumi ini tertakluk kepada perintah dan undang undang serta syariat yang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t. Tidak seorang pun manusia dibenarkan dan diizinkan untuk meminda dan memandai-mandai terhadap ketetapan Allah yang serba lengkap. Syariat dan panduan yang menjadi peringatan kepada manusia dalam menjalani kehidupan mesti sentiasa dipatuhi dan ditaati walaupun dalam melaksanakannya terdapat kesulitan dan kepayahan hatta sekalipun perlu dibayar dengan harga yang mahal samaada dengan harta dan jiwa raga.

Baginda Rasulullah saw dan para sahabat misalnya, dalam mempastikan Islam yang merupakan peringatan kepada seluruh manusia terpelihara terpaksa melalui berbagai dugaan dan rintangan. Semasa di Mekah baginda dihina dan dicerca bahkan kaum sendiri dan saudara sendiri mencaci maki siang dan malam. Setelah berhijrah ke Madinah tentangan ini berterusan dan musuh semakin ramai dan berkembang biak sehinggalah kita saksikan untuk mempertahankan perintah dan peringatan Allah Rasulullah saw dan para sahabat terlibat dengan beberapa peperangan hingga ada sahabat-sahabat yang gugur syahid.
Peringatan Allah yang disampaikan kepada kita seluruhnya melaui lisan Nabinya Muhammad saw hendaklah menjadi pedoman dan pegangan tanpa terkecuali sedikitpun. Peringatan-peringatan ini mencakupi seluruh aspek kehidupan manusia termasuklah Politik,Ekonomi dan kemasyarakatan. Meminggirkan peringatan Allah terhadap semua aspek ini akan mengundang bala bencana kepada kita semua.
Renunglah firmah Allah swt bermaksud:
124. Dan barangsiapa berpaling dari peringatan-Ku, Maka Sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit, dan kami akan menghimpunkannya pada hari kiamat dalam keadaan buta".
125. Berkatalah ia: "Ya Tuhanku, Mengapa Engkau menghimpunkan Aku dalam keadaan buta, padahal Aku dahulunya adalah seorang yang melihat?"
126. Allah berfirman: "Demikianlah, Telah datang kepadamu ayat-ayat kami, Maka kamu melupakannya, dan begitu (pula) pada hari Ini kamu pun dilupakan".
127. Dan Demikianlah kami membalas orang yang melampaui batas dan tidak percaya kepada ayat-ayat Tuhannya. dan Sesungguhnya azab di akhirat itu lebih berat dan lebih kekal.
Thaaha :124-127
Sidang Jumaat Sekelian

Daripada ayat yang kita dengar ini Allah memberi peringatan agar jangan mengabaikan peringatan Allah. Usah mempersenda larangan Allah. Usah memandang rendah Syariaat dan ketetapan Allah. Usah meremehkan Islam yang menjadi agama seluruh jagat dengan mencari alternatif lain sebagai pedoman dan panduan hidup. Seandainya manusia berpaling maka Allah akan menimpakan bala berbentuk kehidupan yang sempit di dunia ini yang mencengkam segenap hidup manusia.

Kesempitan hidup boleh melanda manusia dengan pincangnya sistem politik ;apabila pemerintah menjadi zalim dan bermaharajalela lantas rakyat menjadi mangsa dan tertindas. Kesempitaan juga boleh melanda manusia melalui keruntuhan dan kemelesetan ekonomi, apabila sistem ekonomi Islam diabaikan dan manusia mendambakan sistem ekonomi ciptaan manusia seperti kapitalis, riba yang diharamkan dihalalkan,sistem timbangan dan sukatan yang tidak adil dan menekan, maka Allah menghimpit manusia dengan kemelesetan ekonomi seperti yang kita perhatikaan sekarang.Ekonomi seluruh dunia menjadi pincang dan meleset,banyak pekerja-pekerja di sektor perkilangan misalnya dibuang dan diberhentikan. Kesan daripada keruntuhan ekonomi ini juga akan terus menghimpit manusia dalam kancah pergelutan sistem masyarakat dan sosial yang semakin meruncing. Jenayah samaada jenayah ringan atau berat semakin membarah dalam kehidupan lantas menjadikan hidup kita terhimpit apabila keamanan dan keselesaan untuk menjalani kehidupan sudah tidak ada.
Sidang Jumaat sekelian

Marilah kita hayati intipati perjuangan Rasulullah saw yang menjadi amanah kepada seluruh kita meneruskan tugas ini iaitu:

a) Memahamkan seluruh manusia terhadap Akidah yang betul dan soheh. Dengan akidah yang benar ini akan melahirkan manusia yang ada tujuan dan matlamat dan hanya menyembah Allah swt.

b) Menyakinkan seluruh manusia kepada benarnya Hari Kiamat dan Kehidupan selepas mati. Tanpa keyakinan kepada kehidupan selepas mati maka pincanglah kehidupan manusia dan jadilah mereka manusia yang tidak tahu tujuan mereka dicipta di dunia ini.

c) Membersihkan jiwa manusia dengan melaksanakan seluruh peruntukkan syariat Allah dalam kehidupan meliputi semua aspek samaada politik ,pentadbiran,pengurusan,Ekonomi,muamalah,Kemasyarakatan,Kekeluargaa,pendidikan dan sebagainya. Usahlah mencari jalan pintas dalam melaksanakan tuntutan syariat ini agar terselamat dari ancaman Allah.

d) Mempastikan seluruh manusia dan umat di muka dunia ini berada di bawah kemudi dan kekuasaan Islam dan tidak membenarkan idiologi dan kuasa lain mengatasi kuasa Allah swt dalam mengurus dan mentadbir dunia dan manusia.
Firman Allah swt bermaksud:
1. Demi masa.
2. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian,
3. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat
menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi
kesabaran.
(al Asr :1-3)
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِيْ القُرْءَانِ العَظِيْمِ، وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ، وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ، أَقُولُ قَوْلِي هذَا وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ، وَلِسَائِرِ المُسْلِمِيْنَ وَالمُسْلِمَاتِ، وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ، فَاسْتَغْفِرُوهُ إِنَّهُ هُوَ الغَفُورُ الرَّحِيم.

1 comment: