Pages

Saturday, April 18, 2009

MENGHINDAR DIRI DARI PENGHIDUPAN YANG MENGHIMPIT


Firman Allah s.w.t dalam surah Thaha yang bermaksud:

124. Dan barangsiapa berpaling dari peringatan-Ku, Maka Sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit, dan kami akan menghimpunkannya pada hari kiamat dalam keadaan buta".

125. Berkatalah ia: "Ya Tuhanku, Mengapa Engkau menghimpunkan Aku dalam keadaan buta, padahal Aku dahulunya adalah seorang yang melihat?"

126. Allah berfirman: "Demikianlah, Telah datang kepadamu ayat-ayat kami, Maka kamu melupakannya, dan begitu (pula) pada hari Ini kamupun dilupakan".

127. Dan Demikianlah kami membalas orang yang melampaui batas dan tidak percaya kepada ayat-ayat Tuhannya. dan Sesungguhnya azab di akhirat itu lebih berat dan lebih kekal.
( Thaha:124-127)

Kepada seluruh warga pelayar maklumat,penyambung wadah perjuangan,melestarikan episod episod dakwah semoga dalam lembayung dan kerahmatan Allah s.w.t. Allah menjadikan manusia di atas muka bumi ini dengan membekalkan kepada mereka panduan dan penunjuk arah yang secukupnya. Perutusan Rasul dan penurunan wahyu adalah garis panduan dan tanda awas kepada seluruh manusia agar bergerak dan menyusur jambatan dunia dengan penuh hati hati dan waspada.

Ayat dari Surah Thaha yang saya pilih untuk sama sama kita renungi adalah sebahagian peringatan daripada Allah yang mampu menyentap kealpaan dan menggegarkan ketiduran di singgahsana dunia. Ancaman Allah amat berat sekali,seandainya manusia berpaling dari segala peringatan yang Allah berikan mereka akan dihunjam dengan kehidupan dunia yang menyempitkan. Rasa rasanya seluruh khalayak kita menyedari terlalu banyak peringatan dan panduan yang Allah sediakan untuk dipatuhi sepanjang menghuni dunia ini. Mencakupi persoalan Politik dan pentadbiran,Ekonomi dan muamalat,sosial dan kemasyarakatan serta seluruh persoalan hidup manusia Allah berikan panduan dan tanda aras yang mesti dipatuhi. Namun ada sesetengah hati bejat yang lansung tidak peduli kepada undang undang langit yang sepatutnya dijadikan landasan menggerakkan perjalanan hidup dimaya pada ini. Lantas mengkesampingkan peringatan dan menjadikan nafsu sebagai raja dalam segenap corak dan tingkahlaku hidup.

Allah dengan sifat pengasih dan penyayangnya kadangkala mendatangkan ujian kepada hambanya,dan ujian yang mendatang itu perlu dilihat oleh seluruh individu hamba adalah medan untuk menguji keikhlasan hambaNya. Apa yang lebih penting,ujian itulah peringatan Allah untuk makhluknya mencongak nilai kebajikan dalam kantung imannya. Namun seringkali manusia berpaling dari melihat segenap panduan dan ujian Allah sebagai mercu penyandar takwa ,lantas secara tidak lansung mengundang kemurkaan Allah untuk mencampakkan kesempitan dalam penghidupan.

Lihat sahaja dalam reality kehidupan kita hari ini. Ruang mana yang kita tidak terhimpit. Politik; terhimpit dalam payah angkara karenah manusia zalim yang tamak kuasa ,mahu daulatkan kuasa manusia mengatasi Allah.Akibatnya penyuburan dan kelansungan kemakmuran tergendala dan tersisih dari rahmatNya. Rakyat hidup dalam ketidakyakinan,kemusykilan dan benci membuak buak lantasan panduan Rabbani yang dilontarkan jauh dari neraca imbangan.
Lihat pula kemelut Ekonomi; lantaran mengagungkan sistem kapitalis dan meremehkan larangan Allah dengan panduan-panduannya,masyarakat dunia keseluruhhannya,terhimpit dalam kancah ekonomi yang tidak stabil dan merudum. Berita ramai kakitangan dibuang kerja akibat pertumbuhan ekonomi yang malap dan lembap akan mengundang seribu satu macam masalah dalam alam jagat ini.

Lihat karenah sosialnya pula; berapa pincang episod masyarakat ,betapa merana anak dunia menatang kemelut keruntuhan yang semakin menjadi jadi. Seringkali kita menghitung statistik tentang keruntuhan sistem sosial ,namun pernahkan kita bertanya apa yang kita lakukan agar himpitan hidup yang merupakan bala ini akan berkesudahan. Luangkan sekelumit rasa dan masa bermuhasabah,menilai dan melihat dengan fikiran yang tuntas dan realistik usah dibelenggu oleh kepahaman khurafat lagi kolot lebih lebih lagi jahiliah yang tak kunjung padam menebal dalam diri.Nyahkan bersama onar dan dosa berpijaklah di alam nyata berteraskan Iman dan membangunkan seluruh persoalan dan isi dunia dengan ISLAM.

Semoga nanti di hadapan tuhan kita dibangkitkan dengan persediaan yang mencukupi.Moga terhindar dari penghinaan dan moga terpilih di kalangan mereka yang mendapat belas kasihan Allah s.w.t.

No comments:

Post a Comment