Pages

Friday, April 3, 2009

TAZKIRAH JUMAAT

JANGAN NANTI KITA DILUPAI

Firman Allah yang bermaksud;

124. Dan barangsiapa berpaling dari peringatan-Ku, Maka Sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit, dan kami akan menghimpunkannya pada hari kiamat dalam keadaan buta".
125. Berkatalah ia: "Ya Tuhanku, Mengapa Engkau menghimpunkan Aku dalam keadaan buta, padahal Aku dahulunya adalah seorang yang melihat?"
126. Allah berfirman: "Demikianlah, Telah datang kepadamu ayat-ayat kami, Maka kamu melupakannya, dan begitu (pula) pada hari Ini kamupun dilupakan".
127. Dan Demikianlah kami membalas orang yang melampaui batas dan tidak percaya kepada ayat-ayat Tuhannya. dan Sesungguhnya azab di akhirat itu lebih berat dan lebih kekal.

Surah Thaha 124-127

Ayat ini perlu dihayati oleh seluruh rakyat tidak kira jantina,umur ,pangkat dan keturunan kerana kaedah yang telah Allah tetapkan. Perlanggaran terhadap apa yang diamanahkan oleh Allah adalah mengundang natijah yang amat menakutkan.Allah menjanjikan bagi mereka yang berpaling dari memerhati,melihat dan menghayati peringantan Allah dengan kesimpitan hidup ketika didunia. Kehidupan yang sempit boleh menjelma dalam pelbagai bentuk antaranya:

1.Sistem politik yang haru biru menjadikan seluruh rakyat meringkuk dalam kepayahan dan ketidak tentuan

2.Suasana ekonomi yang lembab dan perkembangan tidak selaras menjadikan rakyat mangsa kesan kejatuhan ekonomi yang dibangunkan atas kaedah selain Islam

3.Sistem sosial yang semakin serabut membuahkan suasana tidak aman dan tenteram dalam masyarakat sehingga jenayah meningkat saban detik sama ada jenayah ringan atau berat.masyarakat seakan redho dengan maksiat dan menjadikan kehidupan tersepit kerana kebimbangan dan ketakutan hasil redho kita pada kejahatan.


Selain mendapat siksa kehidupan semoit di dunia,Allah akan membangkitkan manusia melampau dan berpaling ini dalam keadaan buta pada hari akhirat dan mereka akan dilupai oleh Allah dan tidak mendapat belas kasihan daripadaNya angkara kita lupa,lalai,cuai dan meringankan tuntutan dan perigatanNya semasa didunia. Sabarlah wahai pejuang dalam menyampaikan peringatan Allah. Semoga kita terlepas dari azab dan sentiasa dalam perhatian Allah.Teruskan usaha menyedarkan umat dari belenggu pelampau yang meminggirkan hidayah Allah.Semoga hidup kita mulia dan syahid menjadi cita .Takbir

No comments:

Post a Comment