Pages

Saturday, October 24, 2009

PAS BUKAN HAK INDIVIDU

Saya teringat kisah yang berlaku semasa Abdullah bin Zubir masih kanak kanak yang belum baligh dan Umar Al Khattab menjadi Khalifah. Suatu hari Umar menjalankan rutin harian berjalan melihat keadaan negara. Abdullah Bin Zubir dan rakan rakan sepermainan sedang bermain di suatu lorong dan Umar melaluinya. Apabila melihat kelibat Umar Semua kanak kanak tersebut lari bertemoiaran kecuali Abdullah Bin Zubir. Terpana dengan apa yang berlalu Umar menghampiri Abdullah Bin Zubir dan bertanya " Kenapa kamu tidak lari bersama kanak kanak yang lain dan masih tetap berdiri di sini?" Abdullah Bin Zubir menjawab " Ya amiral Mukminin kenapa aku perlu lari sedangkan aku tidak melakukan kesalahan" dan tambah Abdullah " Aku merasakan lorong ini amat luas dan tidak ada masaalah untuk aku dan kamu berselisih" Umar kagum dengan apa yang dituturkan oleh Abdullah bin Zubir.

Kisah ini saya titipkan agar seluruh khalayak PAS menghadhominya dengan penuh semangat berjamaah dan tidak taaasub membabi buta. Isu yang kembali panas berkaitan saranan dan tulisan Mursidul AM dalam blognya "Suatu Muktamar Khas atau Luar biasa perlu untuk menangani masalah perdirian beberapa pemimpin PAS yang merunsingkan ahli. Pada saya suasana runsing ini ini sengaja dicipta oleh tangan tangan ghaib (suatu ketika dahulu anaknda kepada TGNA sendiri pernah menyuarakan pendapat ini)yang sentiasa mencari kesempatan dan teringin memonopoli PAS dengan kacamata kefahaman mereka semata mata. Saya menyeru kepada mereka yang meraakan mereka bertangan ghaib supaya sedar tindakkan ghaib anda sedang dipantau oleh pemerhati yang dapat menembusi tangan tangan ghaib anda.

PAS mempunyai mekanismanya tersendiri dari Majlis Syura Ulama, dewan dewannya sehinggalah kepada cawangan dan ahli ahlinya.Mentadbir urus PAS yang bermacam ragam penyokong dan pendokongnya tidak boleh membuat keputusan hanya sepantas kerlipan mata.Adalah tidak bertepatan sebagai sebuah parti yang mendokong perjuangan jihad hanya perpaksi pendirian kepada seseorang pemimpin yang dihormati,disegani dan disanjung tinggi. Terbina dan mulianya perjuangan bergantung kepada prinsip dan tanzimnya bukan lontaran satu pendapat yang belum tentu menjamin kebaikannya.

Mereka yang disenggong dalam isu ini jangan cepat mengaku salah. Apa yang menjadi pendirian Abdullah bin Zubir dalam kisah di atas perlu menjadi iktibar. Andai anda tidak bersalah teruskan. Kalau benarpun "anda melihat kerajaan perpaduan sebagai agenda yang MUNGKIN boleh diterima" di hentam dan tidak mendapat sokongan, saya percaya itu pendirian peribadi dan mungkin ada muslihat dan "politic thuingking" yang dijadikan perisai atau tongkat sakti yang tak perlu dipertontonkan kepaada umum.

sesekali pelik juga apabila kita terlalu mengagungkan PR sehingga kita lupa PAS yang menjadi wadah perjuangan kita. Kita mengutamakan JAMIYAH sehingga mengorbankan keutuhan JAMAAH.Tidakkah kita sedar lorong dan jalan yang ada luas dan boleh dilalui dengan lapang tan penuh tolak ansur. Jangan hanya mendengar hujah hujah dan fakta sebelah pihak menjadikan kita terlalu taksub dan taajub dengan kebenarannya sehinga kita lupa baiah menegakkan jamaah. Pentingkah mendapatkan negara dengan mengorbankan JAMAAH bukankah Rasulullah dianugerahi "Futuh Makkah" dalam keadaan jamaah yang tidak goyah.

Wahai pengampu jamaah yang bergerak atas nama strategi dan profesional jangan taburkah kesucian perjuangan ini kerana ingin cepat sampai kedestanasi yang belum tentu diredhai.Sedarlah perjuangan itu jauh dan penuh ranjau. Jangan cuba melalui jalan pintas untuk untuk mudah memegang kuasa. Kelak kuasa akan membinasakan anda.

Insaflah jangan berasa tiada mata memerhati anda,tapi mata yang memerhati ini tak tergamak mengaibkan anda seperti anda berkali kali cuba mengaibkan mereka yang berhempas pulas menegakkan jamaah. Kembalilah.

No comments:

Post a Comment