Pages

Saturday, October 24, 2009

TUKUL BESI (DLM PERISIK RAKYAT) DISANGGAH

Soalan Kepada Tulang Besi (dalam blog perisik rakyat:

Anda faham apa itu syura dan majlis syura

Anda faham apa beza PAS dan UMNO

Anda Faham apa itu jamaah

Anda Faham Apa itu Islam dan Thoghuttt

= Ulasan anda menampakkan andalah talibarut UMNO dan menangguk di air yang keruh. elakkan mencebur diri dengan budaya Abdullah bin Ubai.

Hadirin pembaca cubalah membuat penilaian terhadap kedangkalan pemikiran dan telahan penulis di bawah. Jika beginai budaya blogger yang ada gemuklah UMNO.

Wahai Tukul Besi jangan kepala keras dan tak berkembang macam besi sehingga perlu dibakar.
Penjelasan : 1/3 AJKPP yang Mahu mengadakan mesyuarat luarbiasa tu seronok seronok boleh buat keputusan sendiri kah. Jamaah islamkah kalau nak buat keputusan tak mahu merujuk Syura ;bezakan teknikal dengan ibadah tukul besi . jangan samakan anda dengan sekular.

1/3 kawasan pun sama , Kawasan ada urusan ulama. Ulama ni buat pameran sajakah atau penlu tanya pendapat. jangan fikir dengan lutut guna akal berpandukan syariat.

Saturday, October 24, 2009

Muktamar Khas Mengikut Perlembagaan PAS Pusat (Nasaruddin Tidak Faham Perlembagaan PAS)

Setelah Tok Guru Nik Aziz membuat permintaa rasmi mahu kan Muktamar Khas di adakan bagi membincangkan "kemelut" yang sedang melanda PAS, tiba2 muncul lah Nasaruddin mat Isa dengan berkata bahawa perkara ini mesti dirujuk kepada Majlis Syura PAS Pusat.
Saya hairan bagaimana seorang Timbalan Presiden PAS Pusat begitu tidak mengerti peruntukan perlembagaan PAS PUsat. Nasa dilaporkan berkata:

"Syura council to decide on EGM proposal

By Adib Zalkapli

KUALA LUMPUR, Oct 23 — PAS deputy president Nasharudin Mat Isa (picture) said the party’s Majlis Syura Ulama or the Religious Scholars Consultative Council will decide whether it is necessary to hold a special muktamar.

He was responding to the call made by PAS spiritual leader Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat who wants fresh party polls to purge what he called “problematic leaders.”

“We have our own internal mechanism to handle this matter. Maybe a syura meeting will be convened soon to get the explanation from him,” Nasharudin told reporters in Parliament."


Kalau kita melihat peruntukan Perlembagaan PAS Pusat pula:

"FASAL 16. Muktamar PAS

(1) Muktamar PAS itu terbahagi kepada :

(b) Muktamar Khas – Muktamar Khas PAS bolehlah diadakan beberapa kali dalam setahun sekiranya dikehendaki oleh presiden atau dengan permintaan bersurat daripada sekurang-kurangnya satu pertiga daripada ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat atau satu pertiga daripada PAS Kawasan-kawasan. Maka dalam Muktamar Khas ini tidaklah boleh, dibincangkan apa-apa perkara selain daripada perkara yang kerananya Muktamar itu diadakan.
(c) Notis bagi mengadakan Muktamar Tahunan dan Khas hendaklah dihantar kepada para perwakilan dalam tempoh 14 hari dari tarikh mesyuarat hendak diadakan. Notis Muktamar Tahunan hendaklah disertakan dengan agenda, salinan laporan dan penyata kewangan tahun lalu yang telah diodit oleh pemeriksa kira-kira."


Ini bererti bahawa untuk mengadakan Muktamar Khas TIDAK MEMERLUKAN RUJUKAN KEPADA MAJLIS SYURA.

Kalau perlu dirujuk kepada MAjlis Syura, nescaya PENGERUSI MAJLIS SYURA, Tok Guru Nik Aziz sendiri, akan menyatakan demikian dalam artikel beliau.

Fraksi UMNO Berlindung Di Sebalik Majlis Syura Ulama

Puak-puak Fraksi UMNO sentiasa berfikir bahawa Majlis Syura Ulama berada di belakang mereka.

Ini kerana dalam mesyuarat Majlis Syura tersebut terdapat ahli2 Majlis Syura yang selama ini menjadi penyokong kuat usaha menghubungkan PAS dengan UMNO. Dan mereka2 ini juga lantang menyuarakan usaha mereka.

Oleh sebab itulah Nasaruddin giat sangat merujuk kepada Majlis Syura walaupun pada hakikatnya Majlis Syura TIDAK ADA KENA MENGENA dalam isu mengadakan Muktamar Khas.

Nasaruddin hanya menampakkan kejahilan beliau dalam isu ini dan saya berharap Nasaruddin merujuk kepada pihak yang betul, yakni pihak AJK PAS Pusat.

Tulang Besi.

No comments:

Post a Comment