Pages

Sunday, September 27, 2009

JANGAN JADIKAN PAS MAK AYAH KITA YANG PUNYA

Alhamdulillah Syawal telah seminggu kita raikan.Kesedihan Ramadhan yang berlalu masih terasa. Bersama kemeriahan Syawal dan kemenangan yang disemarakkan dalam langkah juang Baginda Rasul Junjungan SAW elok rasanya kita hadami pengajaran yang telah pun terpapar dalam ukiran sejarah.Gema yang mendebar di UHUD, Gempita kemenangan untaian Nusrah Ilahi di Medan Ahzab dan ukir bertatah pengajaran di medan HUNAIN wajib ditelaah oleh segenap lapis pejuang kebenaran dan pendokong jamaah islamiyah.

Sehari dua ini saya lihat juak juak blogger semakin lancang menulis dan menyonteng idea tanpa rujukan dan yang lebih malang apabila perasaan dan nafsu serta akal semata mata menjadi dalil kenyataan yang dipaparkan. Kekadanga ada juga komen dan kritikan yang dititipkan tidak lansung mencerminkan mereka yang telah di tarbiah.

Sedih saya makin menikam apabila mereka yang terlalu lancang menulis,menyonteng,mengkritik terang terangan pula mengaku sebagai penokong kebenaran dan ada juga yang tanpa segan silu mengaku anggota gerakan atau harakah islamiyah. secara terus terangnya ,bahasa mudahnya ramai yang mengaku ahli PAS dan pendokong PAS namun hakikatnya tak melayakkan mereka bergelar anggota harakah Islamiyah jika cakap yang di lontar,bicara yang dititipkan terlalu berbaur nafsu dan akal sedangkan berada dalam harakah islamiyah sandaran nasnya mestilah Perlembagaan Allah dan sabda Rasul menjadi tunjang.... paling paling kurang etika dan undang undang dan ketetapan harakah mesti dijunjung. JAngan belagak pandai kalau etika jamaah tak pernah diteliti.

Example@ Contoh: Isu Pesuruhjaya PAS selangor (tak perlu saya jelaskan apa isunya) bila isu ini mendada di laman laman blog ramailah penulis yang mengkritik,menghentam dan macam macam ayat dihala kepada si hamba Allah yang bergelar PJ ini. Dalam hal ini 'Pakatan Rakyat dilihat terlalu maksum" tiada pembelaan yang dititip oleh bloger bloger tak berdalil ini kepada pendirian PJ ini. Yang lebih hebat lagi Pakatan Rakyat wajib dibela berbanding PAS sendiri. Dalam hal ini saya yang tidak sepandai mana ini mengajak rakan rakan untuk kembali mengaji dan mentelaah ,lengapkan diri dengan asas jamaah, baru boleh membuat keputusan.

Jangan sampai nanti kerana kehebatan luaran,dengan title jawatan AJK pusat dan sebagainya kita sesedap hati mengeluarkan kenyataan bahkan sehingga kita lebih pandai dari presiden dan mursyidul AM. Jamaah bukan seperti melihat lauk di depan mata ,nampak sedap terus mahu di bedal. Jamaah dan gerakan ibarat melihat duri dan racun di hadapan ,kepayahan yang mesti diterobosi.Perjuangan untuk melepasi duri dan racun bukan berhenti bila rintangan duri membenteng dan racun memaku langkah tetapi berusaha ,berfikir dan yang penting membuat bacaan yang matang,(bukan bacaan seminit) supaya matlamat tercapai. Bukan menang penyudah perjuangan tetapi redha tuhan adalah lebih utama. Fikirkanlah PAS bukan mak ayah kita yang punya tetapi milik semua ,oleh itu jangan pendapat peribadi di julang supaya orang lain berkiblat dengan pendapat kita yang belum tentu betul.Tahniah kepada PJ Selangor dan PAS Selangor anda ada pendirian.


No comments:

Post a Comment