Pages

Sunday, September 20, 2009

Ramadhan Yang Pergi , Semoga bertemu lagi

Hari ini adalah hari terakhir puasa Ramadhan 1430 setelah Penyimpan Mohor Besar Raja Raja mengistiharkan 20 September sebagai tarikh hari Raya AidilFitri 2009. Sedar ataupun tidak Ramadhan yang merupakah madrasah (sekolah) mendidik segenap penjuru insani meninggalkan kita.

Bagi mereka yang mengimani dan menginsafi Ramadhan ,pemergian Ramadhan adalah pemergian yang ditangisi seolah olah perginya insan yang paling disayangi. Manakala bagi insan yang menjadikan Ramadhan untuk kepentingan dunia [contoh:Dapat hulur derma dan bantuan dan dipaparkan di akhbar,berbuka puasa bersama fakir miskin dan dihighlihtkan berita prihatinnya pemimpin yang mesra dengan rakyat,dapat hulur duit raya pada anak yatim dan orang miskin walaupun hakikat untuk jaga kedudukan dan cuba cuba untuk memancing undi, dan macam macam lagi contoh] pemergian Ramadhan juga satu kerugian kerana tidak dapat mengambil kesempatan untuk mempromosi kelansungan kuasa.

Bagi mereka yang keimanan bersarang dalam hati menjadikan kehadiran Syawal satu detik kemenangan kerana melepasi ujian sepanjang ramadhan. Bagi mereka yang tidak menunjang pada umbi iman kehadiran Syawal hanya sekadar pesta hiburan yang menyimpang jauh dari makna ibadah.

Kepada seluruh rakan bloger cuba perhatikan ketika istirehat kita menjamah cuti Aidilfitri ini bagaimana corak dan agenda sambutan Syawal yang merupakan hari kemenangan. Apakah Syawal yang kita raikan menjurus pada makna iman atau tiada bezanya dengan sambutan Deepavali,Thaipusam.Kirsmas,dan lain lain lagi.

Pasaklah keyakinan pada makna iman dan lunaskanlah pencarian sebagai hamba ALLAH yang bersyukur dengan kurniaanNya.

No comments:

Post a Comment