Pages

Monday, June 22, 2015

TAZKIRAH RAMADHAN 1436 (Siri 5)

RAMADHAN,MANUSIA DAN AL QURAN

Manusia diciptakan oleh Allah sebagai khalifah pemakmur muka bumi. Kehebatan manusia dengan kurnian akal fikiran bukan keistimewaan mutlak untuk manusia menguruskan kehidupan ini sewenang wenangnya.Manusia tidak boleh memutuskan hubungan dan tindakannya dengan khalik pencipta sarwajagat.Justeru Allah menurunkan Al Quran sebagai petunjuk,keterangan dan penentu antara kebenaran dan kebatilah .

Firman Allah swt yang bermaksud:

“(Masa Yang Diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan Yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan Yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara Yang benar Dengan Yang salah. “

Al baqarah:ayat 185

Melalui madrasah Ramadhan, bulan yang diturunkan Al quran sewajarnya menjadi motivasi kepada seluruh muslim untuk merenung terhadap tanggungjawab mereka terhadap Al Quran.Sejauhmana khalayak muslim mengenali dan menyedari kedudukan Al Quran dalam kehidupan perlu dilihat dengan penuh tanggungjawab.

Seterusnya mari kita bertanya tentang statistic mereka yang boleh membaca Al quran dan mereka yang masih buta Al quran (tidak tahu atau lemah membaca Al Quran) sekalipun perkembangan pendidikan berlaku begitu hebat dan pesat.

Pengarah Pusat Penyelidikan al-Quran Universiti Malaya (UM), berkata, kajian oleh Imran Kamal Basah pada 2010 mendapati      sebanyak 31.3 peratus jemaah masjid di Hulu Langat,  Selangor lemah   dalam bacaan Surah Al fatehah.

Selain itu, menurut beliau, kajian yang dijalankan Saidi Mohd. di Terengganu pada 2006 merumuskan sebanyak 38.1 peratus pelajar tingkatan empat di salah sebuah sekolah menengah di negeri tersebut mempunyai gred sangat lemah dalam tahap bacaan al-Quran.

Geja ini membimbangkan jika tidak ditangani apatahlagi dalam suasana remaja dan kanak kanak semakin ketagih melayani media social dan gajet  gajet teknologi pintar yang semakin pantas berkembang.

Tanggung jawab  setiap muslim terhadap Al quran tidak terhenti kepada mengenali dan membaca sahaja seterusnya mereka dipertanggungjawabkan untuk mendalami dan memahami Al Quran. Isi kandungan Al Quran mesti digali dan difahami.Kuliah kuliah di masjid dan surau mestilah pelbagai bagi menjamin usaha mencapai tujuan dan matlamatnya.

Setelah memahami Al quran apa yang difahami mestilah diamalkan dalam kehidupan sebagai cara hidup mencakupi semua urusan politik,social,kemasyarakatan,ekonomi ,akhlak dan seluruhnya.setiap muslim mesti dan wajib yakin dengan Al Quran yang tidak ada sebarang kecacatan dan terpesong dari tabie kehidupan.Alhadulillah kita menjadi umat Rasullullah yang dikurniakan Al quran sebagai mukjizat yang sangat besar.

Firman Allah swt yang bermaksud:


“Segala puji terentu bagi Allah Yang telah menurunkan kepada hambaNya (Muhammad), Kitab suci Al-Quran, dan tidak menjadikan padanya sesuatu Yang bengkok (terpesong)”
Al kahfi :ayat 1

Hari ini ketika kita mengungkapkan ayat demi ayat dari Al Quran dalam memenuhi agenda madrasah Ramadhan ini marilah kita sama sama bermuhasabah betapa Al Quran ini peringkat demi peringkat kemungkinan telah ditinggalkan atau akan ditinggalkan.

a)   Berhukum dengan Al quran (Tahkim) – Hari ini hasrat untuk menjadikan Al Quran sebagai asas hukum  tidak lagi seperti apa yang dibina oleh rasullullah,sahabat dan generasi terdahulu.Hasrat untuk meletakkan Al Quran sebagai sumber hukum dianggap sebagai jenayah yang besar.

b)   Berubat dengan Al quran (istishfa) – Al quran sebagai syifa hari ini tidak menjadi pilihan utama,ramai yang mengutamakan ubat manusia daripada mendahulukan Al quran sebagai penawar mujarab.

c)       Memahami,Tadabbur dan menghayati Al Quran- Quran hanya jadikan bacaan pada pembukaan majlis dan penutup dan hanya dipertandingkan.Jauh sekali mengambil bimbingan dan saranan Al Quran untuk menyelesaikan permasalahan yang timbul.Majlis memahami Al quran dipandang sepi bagai tidak berpenghuni.

d)      Membaca Al Quran- sekiranya Al Quran sudah tidak lagi dibaca oleh khalayak muslim,apa lagi yang tinggal.Jika peringkat ini terjadi gelaplah dunia dan sunyilah kehidupan dari bimbingan l Quran.
Justeru dengan kehadiran Ramadhan ini marilah kita Istoqomah mendampingi Al Quran dengan harapan kelak nanti kita kembalik di hadapan Allah rabbuljalil Al Quran menjadi peguam bela kita semua.

Wassalam

ABD WAHID ZAINOL ABIDIN
Az Zahrah,Hulu Langat

5 Ramadhan 1436

No comments:

Post a Comment