Pages

Thursday, June 25, 2015

TAZKIRAH RAMADHAN 1436 (siri 8)

Ramadhan: Dugaan dan keampuhan doa

Mac 2009 mencatat satu sejarah duka dalam kehidupan saya 5 bulan setelah kembalinya ayahanda ke Rahmatullah kami sekeluarga dikejutkan dengan pemergian adinda saya pada ketika itu berumur 33 tahun. Beliau pergi dalam keadaan tidak mengidap sebarang penyakit,tiba tiba jatuh di majlis persiapan kenduri perkahwinan.Beliau tidak sedarkan diri dan doktor mnegesahkan berlaku pendarahan dalam kepala. Seluruh keluarga dirundung sedih dan sayu apatahlagi mengenangkan 3 anak anak yang masih kecil.Keadaan bertambah kritikal apabila doktor yang terlibat merawat beliau memaklumkan pembedahan tidak dapat dilakukan kerana keadaannya terlalu kritikal dan peluangnya terlalu tipis. Tiga  hari bertarung nyawa dengan kepakaran manusia yang terbatas adinda saya menghembuskan nafas terakhir dan seluruh keluarga menerima ketentuan itu dengan redha.

Hari ini 8 Ramadhan, kotak masej wassap saya digegarkan dengan berita yang hampir sama berlaku kepada sahabat sepengajian di ardil kinanah dahulu saudara Muhammad kamal Salleh tenaga pengajar di SARJANA Kg Gajah Perak.Beliau dalam rencana membawa nak beliau mendapatkan rawatan jantung di IJN 2 hari lepas, setelah sampai di Kuala Lumpur beliau barangkali dalam keadaan keletihan diserang minor stroke. Seluruh rakan taulan terkesima dengan berita sayu ini.

Bagi saya kenangan 6 tahun lalu kembali merentap tangkai jantung saya.Kotak mesej tidak sanggup saya buka apatah lagi wajah sahabat yang dikirim dalam keadaan terbaring di katil hospital benar benar mengimbau kembali wajah adinda saya ketika dirawat dalam tempoh 3 hari dihospital dalam keadaan kritikal tersebut.Hati bagai tidak sanggup menerima perkhabaran dukacita.Namun jika suratan menentukan apa daya upaya untuk kita menolak rencana Yang Maha kuasa.

Semalam sekitar jam 11.50 malam tadi saya jengah kotak masej wassap saya dan ada berita dan perkembangan terbaru.Beliau selamat menjalani pembedahan dan menurut sahabat keadaannya 50-50. Hati saya berkata nasibnya agak baik berbanding adinda saya yang terlalu kritikal dan sebarang pembedahan tidak dapat dilakukan.

Kini seluruh sahabat handai merencana peduli untuk membantu sekadar yang perlu untuk membantu anak anaknya yang masih kecil dan dalam keadaan mengidap sakit pula.Apa yang paling perlu adalah pengharapan dan munajat tidak putusd putus mesti di panjatkan ke hadrat Allah swt agar ketentuan terbaik dilimpahkan kepada sahabat kami ini.

Kehadiran Ramadhan  bersama ujian ini boleh sahaja berlaku, tidak kira siapa pun kita orang biasa atau insan ternama.kalau ini sebahagian kisah kisah perjalanan hamba yang berlaku di sisi kita, di sana dan di luar sana ribuan dan jutaan lagi manusia sedang bertarung dengan ujian dan ibtilak ini.Namun isinya apakah kita meletakkan apa yang berlaku ini pada kedudukan pengharapan yang jitu pada pencipta atau sebaliknya.

Kesempatan ini saya ingin mencuri perhatian saudara saudara khalayak semua untuk kembali merafak sembah kehadrat Rabbul Jalil dan merenung keampuhan doa.Sedarlah Allah yang maha pemurah tidak akan pernah jemu mendengar rintihan hambaNya.Dia berada hampir dengan kita mendengar dan mendengar dan terus setiap ulas bisikan dan pengharapan hambaNya.
Firman Allah swt yang bermaksud:

“  Dan apabila hamba hamba Ku bertanya kepadamu tentang Aku,maka (jawablah) bahawasanya Aku adalah dekat.Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia memohon kepada Ku,maka hendaklah mereka memenuhi(segala perintah) Ku dan hendaklah mereka beriman kepadaKu agar mereka selalu berada dalam kebenaran”

(Al baqarah ;Ayat 186)

Semoga Allah menyembuhkan sahabat saya yang sedang dirawat sekarang dan sentiasa mendapat rahmatnya daripadaNya.Begitu juga semoga ahli keluarga bersabar atas musibah yang melanda. Bersama ramadhan ini semoga seluruh kita juga dipayungi Rahmat Allah yang tidak kunjung henti Insyaallah.

ABD WAHID ZAINOL ABIDIN
Az Zahrah,Hulu Langat

8 Ramadhan 1436

No comments:

Post a Comment