Pages

Sunday, June 28, 2015

TAZKIRAH RAMADHAN 1436 (SIRI 11)

Ramadhan : Masa & Amal Berfaedah

Kehidupan kita di muka bumi direncanakan untuk memenuhi pusingan masa sebermula kita lahir sehinggalah kita dijemput oleh Sang Pencipta.sepanjang melalui putaran masa tersebut kita diingatkan supaya mengisi ruang tersebut dengan perkara dan amal yang bernilai dan tidak sia sia. Putaran masa itu amat bernilai dan beruntung bagi mereka yang menghargainya dan rugilah bagi yang mensia siakannya.

Pepatah Arab menyebutkan “Masa itu ibarat pedang jika engkau tidak memotongnya dia akan memotongmu”

Masa yang berlalu tidak dapat diulang kembali. Bagi yang mengisi masa lalu dengan perkara yang berfaedah orang itu beroleh keuntungan manakala yang mengabaikan masa yang berlalu  orang itu akan menanggung penyealan yang tidak bertepi.

Allah swt taala banyak bersumpah dengan masa untuk menyatakan betapa pentingnya masa itu dalam kehidupan dan amat perlu dihargai. Allah swt bersumpah dengan “Addhuha”, “Al Asr” “Al lail” dan lainnya sebagai peringatan untuk kita mengambil peduli pada setiap waktu dalam kehidupan seharian.Secara hikmahnya dalam pensyariatan ibadah solat 5 waktu sehari semalam menjadi sempadan peringatan untuk si hamba menyedari kehidupan harian mereka perlu diurus dengan teratur dan setiap detik itu tidak boleh memutuskan hubungan dengan Allah swt.

Sebagai bukti betapa Islam menekankan penggunaan masa dan kesempatan dengan perkara yang berfaedah Rasullullah seringkali menasihati sahabat sahabat baginda agar tidak terlibat dengan perkara yang sia sia. Antara larangan rasullullah kepada sahabat ialah apa yang terakam dalam sabda Baginda yang bermaksud:

“Daripada Abu said Al Khudri r.a daripada Nabi saw bersabda, Awasilah kamu daripada duduk duduk di tepi jalan. Sahabat bertanya:” wahai Rasullullah kami tidak dapat mengelak daripada duduk di tepi jalan untuk berbincang.” Rasullullah saw bersabda : “Kalau kamu tidak dapat mengelakkannya ,maka berilah hak hak jalan.” Mereka bertanya: “ Apakah hak hak jalan itu wahai Rasullullah?” Sabda Nabi saw “ Tutuplah mata.tahankan diri daripada mengganggu orang ramai,jawablah salam yang diberi,suruhlah berbuat maaruf dan laranglah membuat perkara mungkar”

(H.R Bukhari & Abu Daud)

Kalau kita membandingkan kehidupan kita pada hari ini terlalu banyak perkara di sia siakan. Jika kita mengambil kefahaman daripada sabda Nabi di atas,Rasullullah amat menekankan aspek kehidupan yang tidak diselimuti perkara sia sia sebaliknya diisi sepenuhnya dengan amalan yang bermanfaat sekaipun sedang berada di tepi jalan.Hari ini budaya lepak menular pada generasi muda dan tua. Pengabaian kepada masa dengan amalan yang lagha dan sia sia pula akan memberatkan amalan dosa.

Amalan amalan yang disarankan oleh Rasullullah dalam hadis ini perlu diamalkan sebagai amalan rutin supaya kehidupan harian kita setiap detik memberi erti dan makna. Amalan amalan tersebut ialah:

a)      Menjaga pandangan mata
b)      Menahan diri daripada melakukan gangguan kepada pihak lain
c)       Membudayakan amalan salam

d)      Menunaikan tuntutan amar makruf nahi Mungkar

Semoga Ramadhan mampu mengasuh kita untuk mempraktikkan saranan Rasullullah saw tersebut.


ABD WAHID ZAINOL ABIDIN
Lajnah Tarbiah & Kepimpinan PKHL
11 Ramadhan 1436 


No comments:

Post a Comment