Pages

Thursday, July 9, 2015

TAZKIRAH RAMADHAN 1436 (siri 22)


Ramadhan: Jangan Lupa akar kita

“Maidan Hussin” tidak pernah kelihatana sepi dari kunjungan manusia sekalipun pada bulan Ramadhan,sama ada pengunjung tempatan atau pengunjung luar Negara. Kedudukan di tempat sibuk dan tumpuan orang ramai berhadapan pintu masuk University Al Azhar ,Kampus Induk di Kaherah menyerlahkan kesibukan. Tali temali manusia yang berpusu pusu saban hari mempamirkan masyarakat kota Kaherah bersama denyut nadi penghuninya.

Celahan jutaan mereka yang menyumbang kepada kesibukan kota kaherah salah seorangnya adalah diri saya sendiri sepanjang musim pengembaraan mengutip mutiara ilmu di Ardil Kinanah.Penuh nostalgia menyimpan sejuta kenangan yang amat sukar dilupakan. Dari kesibukan “Maidan Hussin” ,menyusur masuk pasar ‘Khan Khalili’ menuju “Atabah” secara berjalan kaki agak jauh namun keletihan menderap di celahan asakan orang ramai lansung tidak memalit letih dek karenah pelbagai ragam peniaga sepanjang lorong tersebut.

Menyusur dan meloloskan diri di celah asakan orang ramai usai kuliah di Universiti yang tamat sesudah zohor menarik fokus dan tujuan menuju pasar basah di “Atabah”. Mengintai jika ada ikan yang harganya berpatutan atau kepala sotong yang tidak menjadi harga bagi masyarakat Mesir.Harapan berbunga apabila “Ammu” (pakcik) peniaga ikan yang selalu saya mendapatkan kepala sotong masih riuh melayan pelanggan. Lantas kepala sotong saya minta dibungkus,beratnya sekitar sekilo setengah dan bayarannya kurang lebih 4 Pound Mesir.

Sampai di asrama penempatan pelajar di Haiiyu Sabeik setelah mengambil masa sejam lebih perjalanan,kepala sotong diproses. Benda yang tidak berharga bagi Masyarakat Mesir akan menjadi lauk peneman nasi lemak, masakan seorang siswa lelaki dari sebuah permukiman Ilmu yang sedang mengunyah rindu masakan ibunya di kala Ramadhan yang syahdu. Rindu itu sesekali bagai dicipta apabila memikirkannya. Apa tidaknya usia 13 tahun menghuni asrama yang setiap kali Ramadhan tiba menu ibu jarang jarang dapat dikecap sehingga 5 tahun lamanya. Ciptaan rindu dipaksa lagi apabila bertamu di Kuala Terengganu selama tiga tahun meminggirkan diri dari merasai nikmat Ramadhan bersama keluarga. Sehinggalah bertamu di dataran Nill 5 tahun pula mencipta rindu dan melagang dahaga cinta.Nikmat Ramadhan bersama ayah bonda tidak kecapaian dan tertunda juga.

Berakhir permukiman di dataran Nill, kembali menabur budi di tanah air tercinta,namun tidak kecapaian juga menikmati saat Ramadhan yang indah itu di sisi bonda dan ayahnda dek lantaran memenuhi tuntutan khidmat dan jasa.Usia 35 menyaksikan kali terakhir melalui Ramadhan bersama ayahnda kerana dia dijemput pada Syawalnya.(Al fatehah). Sehingga kini bila dihitung, setelah usia 40 tahun menjengah, hanya sedikit dari masa diperuntukan untuk bonda melalui Kegembiraan Ramadhan.Diri sendiri mungkin dapat menambat rasa menyeka rindu dan rasa. Tapi sesekali hati terasa ingin bertanya tidakkah bonda rindu untuk bersama anakndanya.

Saban tahun kesempatan dan peluang yang ada tidak akan dilepaskan untuk iftar bersama walau beberapa hari dari Ramadhan,dan detik itu terlalu berharga serta tidak akan ada penggantinya walau dibayar segunung harta. Mudah mudahan bonda memahami kedudukan anaknya. Walau jauh di mata iringan doa tidak pernah dilupakan.
Sesekali kalau kita merenung apakah cukup kita meraikan ayah bonda kita sepanjang hidup mereka. Sedihnya ada anak yang sanggup ke sana ke sini menikmati hidangan iftar dan majlis yang hebat dan meriah namun melupakan ruang yang patut diberikan kepada bonda dan ayahnda sendiri.

Bersama Ramadhan yang membisikkan kelembutan,Ramadhan yang meniupkan wangian kasih sayang,Ramadhan yang membelai dengan aroma mahabbah titipkanlah kasih sayangmu dan persembahkanlah khidmat mu pada ayahnda dan bonda. Jangan lupa mengirimkan doakan sekalipun di angina lalu semoga perjalanan hidup diberkahi lantaran ingatmu pada ayah bonda yang tidak pernah lekang.
Sisipkanlah pesanan Tuhanmu sebagai panduan agar kita tidak lalai untuk mengingati ayahnda dan bonda.FirmanNya yang bermaksud:

“Dan Tuhanmu Telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya. jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, Maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan "ah" dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia[850].
Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah: "Wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua Telah mendidik Aku waktu kecil".

[850]  mengucapkan kata ah kepada orang tua tidak dlbolehkan oleh agama apalagi mengucapkan kata-kata atau memperlakukan mereka dengan lebih kasar daripada itu.

Al Israa :ayat 23 &24

Semoga Ramadhan kita tidak dicacatkan oleh kesilapan dan kegagalan kita memberikan hak kepada kedua ibubapa . Selamat menemput malam malam akhir Ramadhan bersama doa dan munajat serta tiadak melupai mendoakan sejahtera ayahnda dan bonda.

ABD WAHID BIN ZAINOL ABIDIN
Lajnah Tarbiah & Kepimpinan PKHL
22 Ramadhan 1436

Tazkirah juga boleh diikuti di

No comments:

Post a Comment