Pages

Wednesday, July 15, 2015

TAZKIRAH RAMADHAN 1436 (SIRI 28)

Ramadhan,Sawah dan Kenangan

Perjalanan dari Kuala Berang melalui Tasek kenyir, Gua Musang seterusnya Simpang Pulai pada 27 Ramadhan (semalam) tidak berhadapan kesesakan trafik dan lalu lintas. Cuma ketika memasuki Jalan Gua Musang ke simpang Cameron Highland kelihatan kenderaan dari kuala Lumpur mula bertali arus.

Memasuki jalan menuju Kuala Betis kelihatan kesan banjir Besar Disember lalu masih jelas kelihatan. Kelihatan khemah  yang menjadi penempatan sementara mangsa di beberapa sudut kampong. Anak anak di belakang bertanya Tanya dan berbual sesama mereka. “Bagaimana mereka akan berhari raya nanti?Lagi 3 hari nak raya?Saya damaikan hati mereka.”Nanti adalah orang yang berikan zakat untuk mereka”.

Perjalanan saya teruskan kerana bimbang laluan Tpoh ke Taiping akan sesak menjelang maghrib walau kantuk dan keletihan makin menjadi jadi. Jam 5.15 Petang kami sekeluarga tiba di Simpang Pulai dan terus memasuki “highway Plus” menuju Taiping utara dan Alhamdulillah tiba jam 6.15 ke destinasi.

Tiba di Kampung sawah sedang menuai,jentera tuai masih bersidai di petak petak sawah yang sebahagian besarnya sudah selesai. Hati saya mengetus “Untung orang kampung dapat berhari raya dengan duit padi baru”. Teringat orang kampung dulu dulu, bila tiba musim menuai,tuntutan zakat didahulukan. Ada yang membayar dengan padi dan ada yang membayar dengan wang. Betapa orang kampong yang belajar tidak setinggi manapun  tahu tuntutan ini. Sesekali pelik memikirkan orang yang belajar tinggi hingga ke menara gading dan terlibat dengan perniagaan jutaan ringgit tapi culas menunaikan perintah Allah untuk berzakat.Firman allah swt yang bermasksud:

“Dan dialah yang menjadikan kebun-kebun yang berjunjung dan yang tidak berjunjung, pohon korma, tanam-tanaman yang bermacam-macam buahnya, zaitun dan delima yang serupa (bentuk dan warnanya) dan tidak sama (rasanya). makanlah dari buahnya (yang bermacam-macam itu) bila dia berbuah, dan tunaikanlah haknya di hari memetik hasilnya (dengan disedekahkan kepada fakir miskin); dan janganlah kamu berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang berlebih-lebihan”

Al An’am: Ayat 141

Zaman anak anak kembali bertamu di lubuk ingatan, Era petani menanam padi menggunakan kuku kambing,sawah dibajak menggunakan sabit tajak dan cangkul. Menuai padi secara menual manggunakan sabit dan padi dibanting setelah disabit. Masih terbayang padi yang dibanting dimasukkan ke dalam guni dan dipikul dari tengah sawah pulang ke rumah. Berat sekitar 70 kilo seguni tidak terasa berat. Ada kalanya musim menuai kebetulan pada bulan Ramadhan, bolehkah di bayangkan keletihan menyabit padi membanting dan mengusung padi di tengah terik mentari. Saya sekeluarga di asuh abah seletihmana pun bekerja kami tadak pernah menggadaikan puasa. Saya terfikir kalaulah sawah yang dkerjakan secara menual itu masih memungkinkan pekerja pekerjanya terus berpuasa ,apakah pada era manusia mengendalikan mesin dan jentera untuk kerja kerja itu menggagalkan mereka untuk menunaikan perintah itu.

Amat malang jika ada pekerja yang yang berusaha mencari kehidupan tetapi lalai pada perintah Tuhannya. Memang di sana ada kelonggaran bagi mereka yang bekerja keras untuk menggantikan puasa pada hari lain. Tetapi sekadar mengendalikan jentera bajak serasa saya tidaklah seberat mana melainkan mereka yang memang tidak gemar untuk mentaati Allah swt. Sesungguhnya ibadah yang Allah fardhukan tidak lansung menyusahkan hambanya kerana segalanya dalam ilmu Allah yang cukup sempurna.Allah tidak akan memberati hambaNya dengan apa yang tidak termampu. Firman Allah swt yang bermaksud:

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. beri ma'aflah Kami; ampunilah Kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah penolong kami, Maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir."

Al Baqarah:286

Kelihatan tali air semuanya kering kontang kerana air di keringkan dari sawah untuk proses menuai. Sekali lagi kotak ingatan zaman silam kembali bertamu. Tali air itulah tempat kami mandi manda dan air dari tali air itulah menjadi sumber makan dan minum. Ketika air taliair di keringkan sumber air beralih ke telaga yang hamper semua penduduk memilikinya. Kami mandi, bersuci,dan minum dari sumber ini sehinggalah usia saya mencecah 12 tahun (sekitar tahun 1986) barulah sumber air berawat dibekalkan di kampong saya. Tiba tiba terlintas detik arwah abah mandikan kami diperigi pada pagi Aidilfitri. Syahdu bukan.?

Sambil merenung ke dasar tali air,kelihatan anak anak anak ikan berlari lari mengocak air berselut. Teringat kembali ketika bergekumang dengan selut mengagau ikan keli dan haruan pada musim padi masak. Sekilo keli sawah atau haruan sawah mampu memberi pulangan yang agak lumayan bagi seorang anak anak sawah menjelang Aidilfitri.RM 3.50 sekilo dihimpun himpun dan di kumpul dapat juga pakai kasut baru. Kadang kadang dapat juga main mercu Rm 0.10 sen sekotak tanpa budget dari abah walaupun terpaksa menyusup dari pengetahuan mak dan Abah.

Esok hari terakhir Ramadhan bertamu.Ramadhan yang akan beransur membuka peluang anak anak pulang ke desa dan kampong. Alangkah indahnya jika pertemuan anak dan ibu serta ayah membibitkan pahala dan percantuman mahabbah serta kasih sayang.

Wahai Tuhan ampuni kami atas kelalaian kami dan berikanlah anugerahMU yang tidak terhingga bersama Ramadhan ini. Kurniakanlah kemenangan kepada kami serta pertemukan lagi kami dengan Ramadhan akan datang.

ABD WAHID BIN ZAINOL ABIDIN
Gunung Semanggol,Perak
28 Ramadhan 1436

Tazkirah juga boleh diikuti di
Page www.facebook.com/islampenyelesaianku

1 comment:

  1. saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK

    ReplyDelete