Pages

Friday, July 17, 2015

TAZKIRAH RAMADHAN 1436 (siri 29)

Ramadhan :Engkau Belalu Jua

Hari yang diharap tidak bertandang tiba juga. 29 Ramadhan hari yang memaksa seluruh khalayak berpisah dengan dengan Ramadhan yang mulia.Ramadhan bulan yang telah membangkitkan manusia dari kelenaan dan ketermangguan kepada kesedaran untuk bingkas bangun menyahut seruan Tuhannya menjadi makhluk bertakwa.Firman Allah swt yng bermaksud:

“Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa,”

Al Baqarah :183

Hari pertama Ramadhan menyaksikan khalayak manusia dituntun Tuhannya mengimarahkan Ramadhan dengan menjadikan masjid masjid dan surau surau sebagai destinasi pilihan. Suasana juga menyaksikan khalayak muslim berpusu pusu mendirikan solat yang hukumnya sunat berbanding bulan bulan sebelumnya yang fardhu pun culas adanya. Kelihatan di sudut sudut masjid di jendela,dan balai lentang masjid dan surau sosok sosok individu dan kumpulan bertadarus Al Quran sehingga ke lewat malam.

Meriah yang menyelubungi setiap hari hari Ramadhan berterusan dengan berbagai agenda menyatakan kesungguhan memanfaatkan madrasah Ramadhan yang Allah swt rencanakan. Hari pertama Ramadhan membawa ke hari hari selanjutnya adalah hari anugerah yang tidak akan dikecapai pada bulan bulan yang lain. Lihat si ibu yang istiqomah membangunkan anak anak bersahur dan si ayah yang melayan karenah ketika anak mengharap juada kegemaran ketika hamper waktu berbuka.

Lihat pula keikhlasan yang memilin hati hati insan prihatin menghulurkan sumbangan dan derma serta infak kepada yang memerlukan.Semuanya berlaku tanpa naluri keterpaksaan sebaliknya dilentur oleh roh Ramadhan yang dibenamkan dalam telaga takwa yang masih berbaki dalam diri. Semuanya berkeyakinan sungguh tebal kepada janji Allah swt bagi hambaNya yang pemurah. Semuanya benar benar ingin mempraktikkan “Tangan yang di atas lebih baik dari tangan yang di atas”

Ramadhan yang bertamu mebangkit rasa insaf kepada golongan yang tidak bernasib baik dan diuji mehnah kesempitan hidup. Kelaparan yang dirasai ketika berpuasa mengajar untuk merasai sedikit rasa dan berkongsi perit yang dideritai. Keinsafan itu menyemarakkan rasa sedar untuk membantu dan keluar dari kepompong sukar itu dengan merubah dan membaiki apa sahaja punca kepincangan itu dari sekecil kecil punca sehinggalah ke aras kerusi tadbir raja.

Ramadhan yang sebulan itu medan menahan maharaja nafsu dan kebobrokan keinginan. Bukankah puasa itu lewat sabda Rasullullah adalah “Wijaa’ iaitu benteng dan penghadang kepada keinginan nafsu. Kehendak dan keinginan yang dinasihati nafsu di bending dan ditudung dengan puasa,elimen tarbiah dan latihan jasmani dan jiwa yang cukup ampuh.

Ramadhan yanag bertamu setahun sekali itu medan untuk meribat ukhuwah dan persahabatan serta jalina kemanusiaan. Bukankan bermulanya hari pertama puasa kita disyariatkan dengan kewajipan zakat fitrah di samping kewajipan setiap individu pada semua peringkat tua muda kecil dan besar ianya adalah mekanisma hubungan sesama manusia saling bahu membahu menikmati keseronokkan dan kegembiraan.
Ramadhan yang akan berlalu sedetik nanti adalah hari hari mengkoreksi diri dan muhasabah ibadah terhap Allah swt. Lantunan keinsafan dan kesungguhan meipatgandakan ibadah adalah anugerah yang sukar dicari sebaliknya ianya adalah anugerah dan kurniaan kepada insan terpilih. Beruntunglah mereka yang telah memilih jalan kebaikan pimpinan Ar Rahman. Firman Allah swt yang bermaksud:

“Dan jiwa serta penyempurnaannya (ciptaannya), Maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya. Sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu,Dan Sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya.”

As Syams :ayat 7-10

Detik dan waktu waktu indah itu tidak dapat di seka. Ramadhan akan berlalu jua dengan penuh kesedihan. Entah akan berpeluangkah menemuinya sekali lagi. Wahai Tuhan semoga segala amal ibadah kami sepanjang Ramadhan ini diterima dan diredhai. Semoga sesalahan dan kepincangan serta keaiban kami dilindung,ditudung dan disusup daripada pengaiban dunia dan akhirat.

Wahai tuhan andai dalam melakanakan tuntutan ini ada lalai,alpa dan ketidakikhlasan ampuni kami dan kurniakanlah rahmat,kasih saying dan keampunanMu. Kami sedar kami tidak layak menikmati kemenangan hakiki Aidilfitri namun pimpinlah kami menjadi orang yang bersyukur. Pertemukan kami dengan Ramadhan berikutnya dan perkenankan permohonan kami.
Amin ya Rabbal Alamin

ABD WAHID BIN ZAINOL ABIDIN
Gunung Semanggol,Perak
29 Ramadhan 1436

Tazkirah juga boleh diikuti di

1 comment:

  1. saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK

    ReplyDelete