Pages

Sunday, July 12, 2015

TAZKIRAH RAMADHAN 1436 (siri 25)

Ramadhan :Lagukan Simpati & Prihatin

Hari ke 25 Ramadhan bermakna kita sudah semakin hampir ke penamat Ramadhan. Ini juga membawa erti Ramadhan yang akan ditinggalkan akan disusuli Syawal sebagai lambang kemenangan. Minggu lepas saya menerima beberapa keping gambar daripada sahabat sahabat di Terengganu,memaparkan sahabat sepengajian yang menjadi pemimpin masyarakat sedang melayan anak anak yatim dan kurang upaya membeli persiapan pakaian raya. Melihat gelagat anak anak mencuba pakaian baru dibantu oleh pemimpin yang bukan ayah mereka sendiri benar benar menyentuh hati dan perasaan saya.






Terus saya teringatkan 3 anak saudara yang ketiadaan ayah sejak enam tahun lalu. Sekalipun kelengkapan mereka boleh disediakan oleh pelbagai pihak, tetapi mereka akan tetap mengenang hakikat mereka sudah ketiadaan ayah. Hati dan kotak nostalgia ini juga terus memutarkan rakaman zaman kanak kanak dahulu bersama abang abang dan adik adik di teratak tepi sawah yang membesarkan dan mendewasakan kami semua dengan karenah anak seorang petani.

Hidup sebagai pesawah tidak ada pendapatan harian atau pendapatan bulanan. Pendapatan menjengah hanya ketika musim menuai menjadikan Abah dan Mak kreatif dengan pelbagai aktiviti menjana pendapatan  keluarga. Untung kami mempunyai abah dan Mak yang serba boleh. Abah selain dari bersawah juga mahir menoreh. Kami masih ingat ada masa getah mahal harganya mencecah Rm 6 sekilo berbanding hari ini khabarnya harga getah pada tahap yang amat menyedihkan khabarnya Rm 2 sekilo. Apabila abah jual skrap merasalah kami makan sedap sedikit. Walaupun tidak merasa untuk makan daging fresh seminggu sekali,namun dapat makan gulai atau masak lemak ikan kayu sudah cukup nikmat bagi kami.

Kami juga walau kehidupan sebagai anak pesawah yang serba kekurangan tetapi Allah swt kurniakan kami Mak yang ringan tangan dengan aktiviti membuat kuih muaihnya. Saya masih ingat waktu pagi semasa ke sekolah saya dan abang akan jinjing bakul kuih yang Mak siapkan untuk dijual. Zaman Kuih Rm 0.10 Sepotong cukup indah untuk dikenang apabila kami dan kawan kawan lain menjadi peniaga kuih sebelum loceng berbunyi. Sayangnya ketika itu tiada telefon canggih untuk rakam aktiviti kami.

Bagi saya kehidupan kami di teratak tepi sawah  itu telah mendewasakan saya dalam pengertian sebagai seorang yang bersyukur. Apatahlagi ketika detik ini,saat orang sibuk mempersiapkan sambutan Aidilfitri, nostalgia kanak kanak saya lansung tidak seperti yang dikecapi oleh anak anak hari ini. Zaman kanak kanak saya tidak menyaksikan langsir ditukar saban tahun sekadar memasang apa yang ada. Tidak juga menjadi kemestian kami adik beradik memakai baju baru,semuanya bergantung kepada kewangan Abah. Kalau kami dapat pakai selipar jepun baru berharga RM 1.00 pun sudah memadai walau tiada kasut jenama seperti anak anak hari ini. Sekurang kurangnya dapat juga pakai untuk ke masjid atau ke kelas mengaji.

Saya pasti zaman kanak kanak yang kami adik beradik lalui walaupun begitu, tidak segetir anak anak di Palestin lalui. Begitu juga anak anak di Syria,Irak,Kashmir dan juga terbaru pelarian Rohingya. Mereka melalui kehidupan yang maha getir dan menguji. Namun ketabahan mereka terlalu ampuh berdepan tirani penindas yang tidak kunjung henti.

Alhamdulillah hari ini Allah jelmakan insan insan prihatin yang sudi menghulurkan simpati kepada anak anak yang ketiada ayah ini atau di sana sebahagian mereka  yang melarat mendepani ekonomi yang gawat. Semoga keprihatinan mereka membela anak anak yatim dan mereka yang mengharapkan sekelumit simpati menyara kehidupan akan mengundang rahmat dan barakah daripada Allah swt. Pada hari yang mulia ini marilah kita bermuhasabah tentang tanggungjawab dan  keprihatinan kita sebagai hamba yang bersyukur dengan merenung Firman Allah yang bermaksud:

“ Sebab itu, terhadap anak yatim janganlah kamu berlaku sewenang-wenang.
Dan terhadap orang yang minta-minta, janganlah kamu menghardiknya.
Dan terhadap nikmat Tuhanmu, Maka hendaklah kamu siarkan.”

Ad dhuha :ayat 9-11

Semoga pengertian kebajkan hakiki akan terjelma dalam tindak tanduk kita dengan memahami tujuan syariat Allah dalam menekankan prihatin sesama manusia. Firman Allah swt yag bermaksud:

“Bukanlah menghadapkan wajahmu ke arah timur dan barat itu suatu kebajikan, akan tetapi Sesungguhnya kebajikan itu ialah beriman kepada Allah, hari Kemudian, malaikat-malaikat, kitab-kitab, nabi-nabi dan memberikan harta yang dicintainya kepada kerabatnya, anak-anak yatim, orang-orang miskin, musafir (yang memerlukan pertolongan) dan orang-orang yang meminta-minta; dan (memerdekakan) hamba sahaya, mendirikan shalat, dan menunaikan zakat; dan orang-orang yang menepati janjinya apabila ia berjanji, dan orang-orang yang sabar dalam kesempitan, penderitaan dan dalam peperangan. mereka Itulah orang-orang yang benar (imannya); dan mereka Itulah orang-orang yang bertakwa.”

Al Baqarah :ayat 177

Selamat meneruskan ibadah,Semoga secerah Langit Ramadhan ini melakar kekuatan jiwa dan raga menjadi hamba yang diredhai.

ABD WAHID BIN ZAINOL ABIDIN
Az zahrah, Hulu Langat
25 Ramadhan 1436

Tazkirah juga boleh diikuti di


1 comment:

  1. Saya Widya Okta, saya ingin memberi keterangan kerja yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada bangsaku yang sedang mencari untuk pinjaman di Asia dan bahagian lain perkataan, kerana ekonomi yang buruk di beberapa negara. Adakah mereka sesiapa yang mencari pinjaman di antara kamu? Kemudian, anda perlu berhati-hati kerana banyak syarikat pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih tulen sekali dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah menjadi mangsa yang 6 kredit peminjam penipuan, saya hilang begitu banyak wang kerana saya mendapatkan pinjaman daripada syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya ditahan oleh rakyat hutang saya sendiri, sebelum i adalah pembebasan dari penjara dan seorang kawan saya yang saya menerangkan keadaan saya kemudian memperkenalkan saya kepada sebuah syarikat pinjaman reliabl yang SANDRA Vialone FIRM. Saya mendapat pinjaman saya daripada Rp 900.000.000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam tempoh 24 jam yang i digunakan, Jadi saya membuat keputusan untuk berkongsi kerja yang baik dari Allah melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat anda jika anda memerlukan pinjaman anda lebih baik hubungan SANDRAOVIALOANFIRM. menghubungi mereka melalui e-mel:. (Sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (widyaokta750@gmail.com) jika anda mendapati sukar atau mahu prosedur untuk mendapatkan pinjaman.

    ReplyDelete