Pages

Thursday, July 10, 2014

TAZKIRAH RAMADHAN (12)



UJIAN DAN SABAR
Allah swt menjadikan manusia sebagai hamba bukan sebagai hidupan yang tanpa arah tujuan. Manusia diciptakan sebagai makhluk untuk menunaikan peranan sebagai khalifah. Sepanjang perjalanan sebagai khalifah ,Allah swt menetapkan kewajipan dan syariat tertentu sebagai ujian dan kayu ukur menentuan samaada si hamba itu melepasi piawaian kehambaan atau sebaliknya.

Semenjak adanya manusia sehinggalah berakhirnya dunia ini sunnnatullah ini akan terus berlansung bagi menilai bagaimana sihamba melaksanakan tuntutannya.Firman Allah swt yag bermaksud:

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?
Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta.”

Al Ankabut : 1-3

Para rasul antara manusia yang hebat menerima ujian dan dugaan. Ulama dan orang Soleh juga demkian tidak ketinggalan juga manusia lain umumnya. Ujian yang Allah timpakan kepada manusia berbeza di antara satu sama lain mengikut kadar kemampuan mereka. Sesetengah manusia diuji dengan kesenangan, ada diantara mereka diuji dengan kesusahan dan melarat,kesakitan,malapetaka, peperangan dan sebagainya.

Firman Allah swt yang bermaksud:

“Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.(yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan, "Innaa lillaahi wa innaa ilaihi raaji`uun".Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk.”

Al Baqarah: 155-157

Hari ini sekali lagi saudara kita di Gaza diuji dengan demikian rupa. Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul. Namun dapatkah kita perhatikan betapa keimanan yang menunjang dalam hati mereka memberikan mereka kemampuan sabar berhadapan mehnah ini.

Tidakkah kita terharu bila kita mendengar isi hati seorang ibu di palestin yang diberikan tawaran untuk memindahkan anaknya ke negara yang selamat, jawab ibu itu “jika kami izinkan anak kami dibawa pergi siapakah yang akan mempertahankan tanah wakaf umat Islam ini. “biarlah kami di sini mewakili umat islam seluruhnya mempertahankan bumi ini dan yang kami harapkan adalah doa daripada kalian”.

Marilah kita menginsafi pengertian ujian ini dengan makna iman dan menyedari kedudukan kita sebagai hamba. Laluilah rencana Allah ini dengan penuh tanggungjawab samaada kesenang atau kesusahan yang kita tempuhi, di situ sebenarnya Allah sedang menguji kita .semoga Thabat (teguh pendirian) dan sabar menempuhi ujian Allah swt.

Panjatkan doa dengan penuh keikhlasan agar nusrah Allah(Bantuan Allah) bersama saudara kita di Gaza dan di mana sahaja. Amin

 Ustaz Abd wahid Zainol Abidin 
(L.Tarbiah PKHL 12 Ramadhan 1435)

No comments:

Post a Comment