JIWA KEMANUSIAAN DARI CELUPAN
ALLAH
Jiwa manusia terbahagi kepada dua
iaitu jiwa kemalaikatan dan jiwa kehaiwanan. Jiwa kemalaikatan adalah jiwa yang
cenderung untuk melakukan kebaikan berpandu kepada norma kepatuhan sejati
seperti tergaris dalam syariaat Allah swt. Manakala jiwa kehaiwanan adalah jiwa
yang cenderung melakukan kejahatan dan penyelewengan persis haiwan yang tidak
menjadikan akal dan kewarasan untuk bertindak.
Allah swt menyebut tentang hal
ini menerusi firmanNya yang bermaksud:
“Demi
diri manusia dan Yang menyempurnakan kejadiannya (dengan kelengkapan yang
sesuai dengan keadaannya);Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang
membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertakwa;Sesungguhnya
berjayalah orang yang menjadikan dirinya yang sedia bersih bertambah-tambah
bersih (dengan iman dan amal kebajikan), Dan sesungguhnya hampalah orang yang
menjadikan dirinya yang sedia bersih itu susut dan terbenam kebersihannya
(dengan sebab kekotoran maksiat).”
As Shams
: 7-11
Tingkahlaku
manusia dan kecenderungan manusia boleh dipengaruhi oleh beberapa factor dan
keadaan diantaranya ialah suasana sekeliling,latarbelakang
pendidikan,keturunan,rakan dan sosiobudaya masyarakat.
Islam
dengan dasar pentarbiahan yang bersifat “rabbaniah” mengajar dan mengasuh
manusia dengan menjadikan semua faktor faktor itu terkawal dan terjajar dengan
limpahan wahyu dan syariat. Misalnya Islam mensyariatkan puasa di bulan
ramadhan dengan ketetapan tertentu antaranya bertujuan membentuk manusia untuk
menjadi manusia dan meninggalkan sikap dan sifat kebinatangan.
Lihatlah
apabila Allah mengikat arahan puasa kepada umat Islam dengan ikatan taqwa
menerusi firmannya yang bermaksud:
“Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas
kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu
bertakwa,”
Al baqarah :183
Ketika berpuasa manusia menahan makan dan minum dan
tuntutan syahwat.Kesan daripada itu nafsunya dikawal untuk bertindak melepasai
sempadan yang ditetapkan. Falsafah puasa ini akan mengajar manusia untuk patuh
dan mengawal jiwa dan nafsunya selamamana dirinya dalam lingkungan Iman. Hasil
pentarbiahan puasa akan membentuk jiwa yang patuh dengan peraturan sekalipun
tidak lagi berada di dalam bulan ramadhan.
Begitulah dengan syariaat dan kefardhuan yang lain
seperti haji dengan rukun rukun,wajib dan syarat syaratnya bertujuan mengasuh
manusia untuk menyucikan diri sebagaimana layaknya seorang manusia. Maka
malanglah jika mereka yang menunaikan ibadah haji dengan perjalanan jauh dan
tambang yang mahal tidak mengambil nilai pentarbiahan “rabbaniah” sebagai ruang
untuk memperbaiki diri dan membina syakhsiyah cemerlang sebagaimana yang
dituntut oleh Allah swt.
Lihatlah pula pada kelompok manusia yang mengasuh
jiwa dan tingkahlaku kebinatangan.Mereka bertindak seolah oleh lebih buruk daripada binatang.Mereka tanpa segan silu mencabar
sempadan Allah dengan melakukan pencabulan hak hak agama,jiwa,hartabenda dan
maruah manusia. Apa yang berlaku di Gaza adalah cerminannya apabila golongan
jiwa tak terasuh oleh wahyu bertindak sewenangnya mencabul peraturan manusia
dan peraturan Allah sekaligus.Mata mereka buta,telinnga mereka ekak dan hati
mereka tidak bergetar untuk menginsafi hakikat diri.
Firman Allah swt yang bermaksud:
“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk Neraka
Jahannam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu
memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak
mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga
(tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu
seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah
orang-orang yang lalai.”
AL Aaraf :179
Besarnya
kelebihan dan banyaknya keuntungan mereka yang berada dalam kehidupan yang
mendapat cahaya dan hidayah Allah swt serta melaksanakan kehidupan selaras
dengan celupan Allah yang semestinya tidak boleh diubahsuai oleh sistem dan
celupan manusia.
Hayatilah Firman Allah yang bermaksud:
“Maka
jika mereka beriman kepada apa yang kamu telah beriman kepadanya, sungguh
mereka telah mendapat petunjuk; dan jika mereka berpaling, sesungguhnya mereka
berada dalam permusuhan (dengan kamu). Maka Allah akan memelihara kamu dari
mereka. Dan Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.Shibghah Allah “celupan
Allah”. Dan siapakah yang lebih baik shibghahnya daripada Allah? Dan hanya
kepada-Nya-lah kami menyembah.
Al
Baqarah :137-138
Ustaz Abd wahid zainol Abidin
L.Tarbiah PKHL .14 Ramadhan 1435
No comments:
Post a Comment